17 januari 2016 - 21:00 - Economie
De bouw van de nieuwe haven Nador West Med heeft veel vertraging opgelopen. Reden van deze vertraging zijn de strenge eisen van Koning Mohammed VI.
Volgens minister Aziz Rebbah van Vervoer en Infrastructuur moesten de bouwwerken in januari 2015 beginnen, maar werden uitgesteld omdat heel het project werd herdacht op bevel van Koning Mohammed VI.
De monarch zou niet tevreden zijn geweest met het oorspronkelijk project. De haven zou te klein zijn en een te lage verwerkingscapaciteit hebben. Het project werd dus helemaal herzien om een grotere haven te bouwen.
Rebbah’s ministerie heeft intussen een aanbesteding uitgevaardigd en zes offertes gekregen. Over enkele weken zal de winnaar bekend worden gemaakt.
Nador West Med zal ruim 800 miljoen euro kosten en wordt co-gefinancierd door de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (200 miljoen), de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (112,86 miljoen) en de Arabische Fonds voor Economische en Sociale Ontwikkeling (177 miljoen). Marokko betaalt de rest.
De aanleg van het havencomplex zal tussen 48 en 60 maanden duren. De eerste fase betreft de bouw van drie olietanks van 14 miljoen ton, een containerterminal van 1520 meter voor 3 miljoen containers en een kolenstation dat tot 7 miljoen ton steenkool kan verwerken. De haven zal zich uitstrekken over 1500 hectare en krijgt een extra havengebied van 2500 hectare.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie