Zoeken

Klanten Royal Air Maroc wachten nog steeds op terugbetaling

25 april 2023 - 19:00 - Economie

©

Verschillende klanten die door luchtvaartmaatschappijen, waaronder ook Royal Air Maroc, werden gedupeerd, zijn het wachten op de terugbetaling van hun tickets moe. Het betreft met name vluchten die tijdens de coronacrisis werden geannuleerd. Door hun zaak voor de rechter te brengen hopen ze gerechtigheid te verkrijgen.

"We wachten al 3 jaar op onze terugbetaling, voor een reis die wegens Covid werd geannuleerd. Ook al bel ik elke week, ze blijven me vertellen dat mijn terugbetaling eraan komt", klaagt Julie B. op sociale media. Jacky, een klant van TAP Air Portugal, "weet niet wat doen" om een terugbetaling van bijna 2100 euro te verkrijgen. De luchtvaartmaatschappijen verzekerden in het voorjaar van 2020 dat de tickets, die vanwege de coronacrisis werden geannuleerd, zouden worden terugbetaald. Zestien Europese luchtvaartmaatschappijen hebben in oktober 2021 de toezegging vernieuwd om al hun passagiers binnen een week terug te betalen, bericht BFMTV.

Lees ook: In Marokko gestrande Belgische karateka vertelt over moeilijke terugbetaling vliegtickets

Wereldwijd moet voor bijna 35 miljard dollar aan tickets worden terugbetaald die in het tweede kwartaal van 2020 zijn verkocht. Maar omdat ze hard getroffen zijn door de crisis, maken de maatschappijen zich meer zorgen over de hervatting van hun activiteiten dan over de terugbetaling van geannuleerde tickets. "Een kwestie van overleven", verklaarde de International Air Transport Association (IATA). Passagiers van wie de vlucht geannuleerd wordt, moeten echter volgens een Europese verordening hun tickets terugbetaald kunnen krijgen of onder bevredigende voorwaarden een andere vlucht aangeboden krijgen.

Maar ondanks de volledige hervatting van het wereldwijde luchtverkeer en de tientallen miljarden euro’s aan overheidssteun, aarzelen luchtvaartmaatschappijen nog steeds om gedupeerde klanten terug te betalen. Dit heeft veel betrokken klanten ertoe gebracht juridische stappen te ondernemen. In Frankrijk schat advocate Joyce Pitcher, die 7561 klanten verdedigt, dat deze klanten samen bijna 6 miljoen euro eisen van luchtvaartmaatschappijen. De geschillen betreffen met name grote maatschappijen als Royal Air Maroc, Thai Airways, Alitalia (nu ITA), Norwegian, TAP, Tunisair, Air Madagascar, Air Algérie en British Airways, die een volledige terugbetaling binnen zeven dagen hadden beloofd, aldus de advocate.

Joyce Pitcher hekelt ook de vele obstakels en kunstgrepen van bepaalde maatschappijen om terugbetalingen te vermijden of uit te stellen. "Sommige maatschappijen, zoals Royal Air Maroc, betwisten nog steeds dat de geannuleerde vluchten moeten worden terugbetaald. Andere voeren de beslissingen van de rechtbanken niet uit of houden zich niet aan de afspraken tussen advocaten om de procedure te beëindigen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Thai Airways, dat nog steeds bijna 400 gevallen zonder terugbetaling heeft, ondanks de tegen hen uitgesproken vonnissen, of voor ITA en Norwegian, die samen bijna 500.000 passagiers zonder terugbetaling hebben laten zitten."

Lees ook: Britse toeriste vertelt over slechte ervaring met Royal Air Maroc

Het Directoraat-generaal voor de Burgerluchtvaart (DGAC) heeft al voor 473.500 euro aan sancties opgelegd aan tien maatschappijen wegens "inbreuken op het recht op terugbetaling en het recht op informatie, die zijn vastgesteld naar aanleiding van vluchten die werden geannuleerd wegens de Covid-19-pandemie", aldus Pitcher, die "aanvullende procedures bij het ministerie van Vervoer aankondigt om boetes te verkrijgen".

Bladna.nl