16 februari 2020 - 13:30 - Economie
Casablanca probeert oplossingen te vinden voor het openbaar vervoer sinds het einde van de samenwerking met Mdina bus. De stad zou onder meer 257 tweedehands bussen in het buitenland hebben gekocht.
Deze bussen zijn reeds in Marokko maar mogen de haven nog niet verlaten vanwege de douaneprocedures. Il Messaggero bericht deze week dat een zeventigtal van deze bussen uit Tel Aviv komen.
De bussen waren oorspronkelijk voor Rome bestemd. Maar éénmaal in Rome bleek dat de voertuigen meer dan 10 jaar oud zijn. Voor de Italiaanse autoriteiten was het om milieuredenen geen optie om deze bussen in de stad te laten rijden. Een overeenkomst werd gevonden met de autoriteiten in Casablanca om de bussen naar Marokko te exporteren. De zaak zorgt voor enige controverse in de metropool.
In Casablanca werd eerder deze week ook een overeenkomst gesloten met de Spaanse Irizar voor de levering van 200 nieuwe bussen. De plaatselijke autoriteiten hadden enkele maanden geleden de aankoop van 700 nieuwe bussen beloofd. De uitvoering van dit project verloopt echter moeilijk.
Le360 bericht herhaaldelijk de burgemeester van Casablanca en zijn adjunct te hebben gecontacteerd om uitleg te vragen over de Israëlische bussen, tevergeefs.
Algerije wil zich Marokkaanse selham toe-eigenen
Goed nieuws voor leerkrachten in Marokko
Marokko in gevecht tegen namaakgoederen
Dood Mehdi Bouda in België: tragisch ongeval of fatale fout van politie?
Actrice Yasmine Sabri schittert in Marokkaanse kaftan (video)
Explosie Rotterdam: telefoon met drugslab-foto’s gevonden
Chinese gigant bouwt batterijfabriek in Kenitra
Marokkaanse boeren in vizier belastingdienst
Historische prestatie voor Tanger Med
Radisson plant op 25 nieuwe hotels in Marokko tegen 2030
Wereldleider in cyberveiligheid vestigt zich in Marokko
Tanger-Tetouan-Al Hoceima investeert fors in drinkwater
Marokko verhoogt graanimport
Dirham sterker dan euro, zwakker dan dollar