16 februari 2020 - 13:30 - Economie
Casablanca probeert oplossingen te vinden voor het openbaar vervoer sinds het einde van de samenwerking met Mdina bus. De stad zou onder meer 257 tweedehands bussen in het buitenland hebben gekocht.
Deze bussen zijn reeds in Marokko maar mogen de haven nog niet verlaten vanwege de douaneprocedures. Il Messaggero bericht deze week dat een zeventigtal van deze bussen uit Tel Aviv komen.
De bussen waren oorspronkelijk voor Rome bestemd. Maar éénmaal in Rome bleek dat de voertuigen meer dan 10 jaar oud zijn. Voor de Italiaanse autoriteiten was het om milieuredenen geen optie om deze bussen in de stad te laten rijden. Een overeenkomst werd gevonden met de autoriteiten in Casablanca om de bussen naar Marokko te exporteren. De zaak zorgt voor enige controverse in de metropool.
In Casablanca werd eerder deze week ook een overeenkomst gesloten met de Spaanse Irizar voor de levering van 200 nieuwe bussen. De plaatselijke autoriteiten hadden enkele maanden geleden de aankoop van 700 nieuwe bussen beloofd. De uitvoering van dit project verloopt echter moeilijk.
Le360 bericht herhaaldelijk de burgemeester van Casablanca en zijn adjunct te hebben gecontacteerd om uitleg te vragen over de Israëlische bussen, tevergeefs.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!