16 februari 2020 - 13:30 - Economie
Casablanca probeert oplossingen te vinden voor het openbaar vervoer sinds het einde van de samenwerking met Mdina bus. De stad zou onder meer 257 tweedehands bussen in het buitenland hebben gekocht.
Deze bussen zijn reeds in Marokko maar mogen de haven nog niet verlaten vanwege de douaneprocedures. Il Messaggero bericht deze week dat een zeventigtal van deze bussen uit Tel Aviv komen.
De bussen waren oorspronkelijk voor Rome bestemd. Maar éénmaal in Rome bleek dat de voertuigen meer dan 10 jaar oud zijn. Voor de Italiaanse autoriteiten was het om milieuredenen geen optie om deze bussen in de stad te laten rijden. Een overeenkomst werd gevonden met de autoriteiten in Casablanca om de bussen naar Marokko te exporteren. De zaak zorgt voor enige controverse in de metropool.
In Casablanca werd eerder deze week ook een overeenkomst gesloten met de Spaanse Irizar voor de levering van 200 nieuwe bussen. De plaatselijke autoriteiten hadden enkele maanden geleden de aankoop van 700 nieuwe bussen beloofd. De uitvoering van dit project verloopt echter moeilijk.
Le360 bericht herhaaldelijk de burgemeester van Casablanca en zijn adjunct te hebben gecontacteerd om uitleg te vragen over de Israëlische bussen, tevergeefs.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?