16 februari 2020 - 13:30 - Economie
Casablanca probeert oplossingen te vinden voor het openbaar vervoer sinds het einde van de samenwerking met Mdina bus. De stad zou onder meer 257 tweedehands bussen in het buitenland hebben gekocht.
Deze bussen zijn reeds in Marokko maar mogen de haven nog niet verlaten vanwege de douaneprocedures. Il Messaggero bericht deze week dat een zeventigtal van deze bussen uit Tel Aviv komen.
De bussen waren oorspronkelijk voor Rome bestemd. Maar éénmaal in Rome bleek dat de voertuigen meer dan 10 jaar oud zijn. Voor de Italiaanse autoriteiten was het om milieuredenen geen optie om deze bussen in de stad te laten rijden. Een overeenkomst werd gevonden met de autoriteiten in Casablanca om de bussen naar Marokko te exporteren. De zaak zorgt voor enige controverse in de metropool.
In Casablanca werd eerder deze week ook een overeenkomst gesloten met de Spaanse Irizar voor de levering van 200 nieuwe bussen. De plaatselijke autoriteiten hadden enkele maanden geleden de aankoop van 700 nieuwe bussen beloofd. De uitvoering van dit project verloopt echter moeilijk.
Le360 bericht herhaaldelijk de burgemeester van Casablanca en zijn adjunct te hebben gecontacteerd om uitleg te vragen over de Israëlische bussen, tevergeefs.
Luchthaven Tetouan wordt fors groter
Vrouw rapper Gims verlaat man én Marrakech
Noord-Marokko worstelt met bedelende kinderen
Royal Air Maroc wil luxe voor iedereen
Eeuwen na Al-Andalus keert Arabisch terug in Spanje
Britten verlaten Costa del Sol voor Marokko
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje