Zoeken

In ’De Bastaard’ gaat Rashif El Kaoui op zoek naar zijn dubbele identiteit

19 maart 2022 - 21:00 - Cultuur

©

De Vlaamse schrijver en theatermaker Rashif El Kaoui reconstrueerde samen met fotograaf en filmmaker Ahmet Polat de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België kwam en uiteindelijk stierf in Zuid-Frankrijk. El Kaoui groeide op met zijn moeder in Vlaanderen en weet eigenlijk bitter weinig over zijn Marokkaanse roots. De talentvolle theatermaker noemt zichzelf daarom onder meer "een bastaard, een halfbloed en een vuilnisbakkenras". Hij moet al sinds zijn prille jeugd strijden tegen vooroordelen, ook binnen zijn eigen familie.

In zijn nieuwe voorstelling ’De bastaard’, volgt schrijver en theatermaker Rashif El Kaoui de sporen van zijn vader tot diep in de Marokkaanse bergen, op zoek naar antwoorden die een licht kunnen werpen op zijn strijd tegen vooroordelen en met zijn eigen identiteit. Regisseur Ahmet Polat, herkent zijn behoefte naar vrede met zichzelf en begeleidt hem op zijn zoektocht naar antwoorden.

Lees ook: Nasrdin Dchar wil prikkelen met verhaal eerste gastarbeiders

Vader Ahmed El Kaoui werd geboren in een dorp in het Marokkaanse Atlasgebergte. Zijn gezin emigreerde naar België waar zijn vader als gastarbeider kon werken in de mijnen. Ahmed vindt er niet meteen rust, hij koestert een groot verlangen naar het gevoel van vrijheid dat hij maar niet lijkt te vinden. Toen hij Christine, de moeder van zijn zoon ontmoette, geloofde hij heel even dat ze de rustige haven was waar hij naar zocht. Rashif werd geboren uit hun passionele relatie. Maar de onrust stak snel opnieuw de kop op en Ahmed vier voor de lokroep van alcohol. Ahmed verdween daarna beetje bij beetje uit het leven van Rashif en wanneer hij 11 jaar oud was werd het contact definitief verbroken.

Lees ook: Actrice Soumaya Ahouaoui is een trotse Marokkaanse vrouw

De film gaat over de zoektocht van Rashif naar het missende puzzelstuk van zijn cultuur. Vanuit België reist hij naar zijn Marokkaanse vaderland en naar het graf van zijn vader in Zuid-Frankrijk. De verhalen van de familie van zijn vader onthullen een pijn die zo mogelijk nog groter is dan zijn eigen lijden. Via de intieme dialoog met Polat krijgt de toeschouwer een inkijk in de worstelingen van het opgroeien tussen twee culturen. De debuutfilm van Polat met El Kaoui gaat in première op het Movies that Matter-festival 2022, waarmee de documentaire ook kandidaat is voor een Dutch Movies Matter Award.

Bladna.nl