8 mei 2012 - 15:00 - Economie
De Italiaanse reder Grandi Navi Veloci (GNV) heeft de toestemming van Marokko gekregen om de scheepvaartverbindingen Sète-Tanger, Sète-Nador en Almeria-Nador over te nemen van Comanav-Comarit.
Als dit wordt bevestigd, zal GNV slechts 40% behouden van de 1300 werknemers van Comanav-Comarit, die al voor vier maanden geblokkeerd zijn op de in beslag genomen "Biladi", "Marrakesh" en "Bni Nsar" veerboten, in de Franse haven van Sète.
Maar als GNV de maritieme verbindingen wil overnemen, dan moeten de drie Marokkaanse veerboten eerst worden verplaats, wat de bemanning van Comanav-Comarit weigert zolang ze geen salaris krijgen.
De meest plausibele scenario voor Comanav-Comarit, die alle oplossingen van de Marokkaanse Staat om een faillissement te vermijden heeft geweigerd, is de veiling van de drie veerboten. De schulden van de Marokkaanse reder draaien rond 200 miljoen dirham.
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko