8 mei 2012 - 15:00 - Economie
De Italiaanse reder Grandi Navi Veloci (GNV) heeft de toestemming van Marokko gekregen om de scheepvaartverbindingen Sète-Tanger, Sète-Nador en Almeria-Nador over te nemen van Comanav-Comarit.
Als dit wordt bevestigd, zal GNV slechts 40% behouden van de 1300 werknemers van Comanav-Comarit, die al voor vier maanden geblokkeerd zijn op de in beslag genomen "Biladi", "Marrakesh" en "Bni Nsar" veerboten, in de Franse haven van Sète.
Maar als GNV de maritieme verbindingen wil overnemen, dan moeten de drie Marokkaanse veerboten eerst worden verplaats, wat de bemanning van Comanav-Comarit weigert zolang ze geen salaris krijgen.
De meest plausibele scenario voor Comanav-Comarit, die alle oplossingen van de Marokkaanse Staat om een faillissement te vermijden heeft geweigerd, is de veiling van de drie veerboten. De schulden van de Marokkaanse reder draaien rond 200 miljoen dirham.
Zeldzame superbolides van Marokkanen diaspora overspoelen Tanger
Interpol voert internationale klopjacht op Marokkaanse moordverdachte
Justitie eist rechtszaak tegen Achraf Hakimi voor verkrachting
Turkse metaalexport naar Marokko stijgt spectaculair
Huizen groter dan 300m² belastingvalkuil voor Marokkaanse diaspora
Hicham, de ’superconciërge’ van 5-sterren Sofitel in Luxemburg
Turkse metaalexport naar Marokko stijgt spectaculair
Marokko koploper voor Turkse export
Nokia bouwt Medusa-internetkabel tussen Marokko en Europa
Trump opent deur voor Amerikaanse investeringen in de Sahara
Emiraten investeren 10 miljard dollar in Marokkaanse Sahara
Marokko breekt exportrecord voor asperges, België nr 1 klant
Fiscus Marokko start jacht op onbebouwd grond
Marokkaanse vastgoedsector in diepe crisis, verkopen kelderen dramatisch