12 oktober 2022 - 23:00 - Economie
Marokko voert al ongeveer tien jaar grote ontwikkelingsprojecten uit in Dakhla, om van de stad nabij de Canarische eilanden een draaischijf te maken voor de doorvoer van goederen, diensten en kapitaal tussen Afrika, Amerika en Europa.
Dakhla is gelegen in de Marokkaanse Sahara en ligt 500 km ten zuiden van de Canarische Eilanden. De afgelopen jaren heeft de stad een sterke economische groei doorgemaakt. Volgens La Provincia is dit het resultaat van de wil en de vastberadenheid van de Marokkaanse autoriteiten om de stad te ontwikkelen tot een hoogwaardig logistiek en industrieel centrum dat kan concurreren met de Canarische Eilanden en kan dienen als draaischijf voor drie continenten.
Lees ook: Marokko nieuwe hotspot voor telewerkers
Voor de ontwikkeling van Dakhla en zijn regio zijn twee ambitieuze projecten gepland: de snelweg die het noorden met het zuiden van het koninkrijk zal verbinden, en de Atlantische haven die Marokko tegen 2030 wil bouwen. Het zal de belangrijkste haven in de regio worden, zelfs groter dan Tanger Med, aldus de mededeling. Afgezien van deze twee grote projecten moeten tegen 2025 andere kortlopende projecten ter verbetering van de industriële en logistieke sector worden voltooid.
De Regionale Marokkaanse Investeringsraad (CRI) organiseert sinds enkele maanden zakenreizen om Spaanse investeerders naar Dakhla te lokken. In de afgelopen vier jaar (2018-2021) bedroegen de Spaanse investeringen in Marokko, waarvan de meeste in Dakhla, ongeveer 412 miljoen euro. In vergelijking met de periode 2014-2017 was dat minder dan 140 miljoen euro.
Lees ook: Dakhla, een oase tussen de Atlantische Oceaan en de Sahara
In alle sectoren (landbouw en visserij, duurzame energie, toerisme, enz.) bieden de Marokkaanse autoriteiten aan investeerders "zeer gunstige stimulansen en belastingvrijstellingen". In 2030 wil Marokko Dakhla uitrusten met een industriepark van 30 hectare. Men voorziet er 5000 bedden en 450.000 vliegtuigplaatsen. Volgens de CRI steeg het BBP van de stad in vijf jaar van minder dan 675 miljoen euro naar bijna 1,3 miljard euro.
Marokkanen verwerpen influencers
Ezel verminkt in Marokko, beul vervolgd
Sahara: Omar Hilale’s droge antwoord aan Algerije
Sjeik Sar lanceert controversieel "halal Tinder"
Marokkaanse ambachtslieden "willekeurig" vastgehouden in Algerije
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert
Marokko: cafés profiteren van Eid om prijzen op te drijven