4 december 2019 - 12:00 - Economie
China en Frankrijk willen beiden de nieuwe Marokkaanse HSL-lijn tussen Marrakech en Agadir aanleggen. Frankrijk werd tot voor kort als favoriet beschouwd.
Dankzij een uitstekend lobbywerk van de Chinese autoriteiten via het staatsbedrijf China Railway Construction Corp heeft China echter de aandacht weten te trekken van Rabat.
Frankrijk was tot nu toe favoriet omdat het Europees land al de HSL tussen Tanger en Casablanca had gebouwd en project ter hoogte van 51 procent had gefinancierd, oftewel 1,1 miljard euro, via het Franse ontwikkelingsagentschap AfD.
Jean Yves Le Drian, Franse minister van Buitenlandse zaken, was onlangs op bezoek in Marokko om onder meer over de nieuwe HSL tussen Marrakech en Agadir te spreken. De concurrentie van China zorgt nu echter voor enige spanningen tussen de Frankrijk en Marokko. Bruno Lemaire, Franse minister van Economie en Financiën die op 23 november in Marokko werd verwacht voor de eerste verjaardag van de Marokkaanse HSL, had op het laatste moment zelfs zijn bezoek uitgesteld.
Koning Mohammed VI had in zijn toespraak voor de 44e verjaardag van de Groene Mars in november dit jaar verklaard dat er serieus moest worden nagedacht over de aanleg van een treinverbinding tussen Marrakech en Agadir.
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht