4 december 2019 - 12:00 - Economie
China en Frankrijk willen beiden de nieuwe Marokkaanse HSL-lijn tussen Marrakech en Agadir aanleggen. Frankrijk werd tot voor kort als favoriet beschouwd.
Dankzij een uitstekend lobbywerk van de Chinese autoriteiten via het staatsbedrijf China Railway Construction Corp heeft China echter de aandacht weten te trekken van Rabat.
Frankrijk was tot nu toe favoriet omdat het Europees land al de HSL tussen Tanger en Casablanca had gebouwd en project ter hoogte van 51 procent had gefinancierd, oftewel 1,1 miljard euro, via het Franse ontwikkelingsagentschap AfD.
Jean Yves Le Drian, Franse minister van Buitenlandse zaken, was onlangs op bezoek in Marokko om onder meer over de nieuwe HSL tussen Marrakech en Agadir te spreken. De concurrentie van China zorgt nu echter voor enige spanningen tussen de Frankrijk en Marokko. Bruno Lemaire, Franse minister van Economie en Financiën die op 23 november in Marokko werd verwacht voor de eerste verjaardag van de Marokkaanse HSL, had op het laatste moment zelfs zijn bezoek uitgesteld.
Koning Mohammed VI had in zijn toespraak voor de 44e verjaardag van de Groene Mars in november dit jaar verklaard dat er serieus moest worden nagedacht over de aanleg van een treinverbinding tussen Marrakech en Agadir.
Marokko doet het goed: land telt 7500 miljonairs
Wie is de nieuwe vriendin van Lamine Yamal?
Marokkaanse vastgoedmagnaten verdacht van witwassen drugsgeld
Marokkaanse motorrijder komt om bij crash in Florida
Marokkaanse celebs ontduiken massaal belasting
Anas neergestoken op Palestina-demonstratie in Brussel: "Ik weet wie het was"
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!