4 december 2019 - 12:00 - Economie
China en Frankrijk willen beiden de nieuwe Marokkaanse HSL-lijn tussen Marrakech en Agadir aanleggen. Frankrijk werd tot voor kort als favoriet beschouwd.
Dankzij een uitstekend lobbywerk van de Chinese autoriteiten via het staatsbedrijf China Railway Construction Corp heeft China echter de aandacht weten te trekken van Rabat.
Frankrijk was tot nu toe favoriet omdat het Europees land al de HSL tussen Tanger en Casablanca had gebouwd en project ter hoogte van 51 procent had gefinancierd, oftewel 1,1 miljard euro, via het Franse ontwikkelingsagentschap AfD.
Jean Yves Le Drian, Franse minister van Buitenlandse zaken, was onlangs op bezoek in Marokko om onder meer over de nieuwe HSL tussen Marrakech en Agadir te spreken. De concurrentie van China zorgt nu echter voor enige spanningen tussen de Frankrijk en Marokko. Bruno Lemaire, Franse minister van Economie en Financiën die op 23 november in Marokko werd verwacht voor de eerste verjaardag van de Marokkaanse HSL, had op het laatste moment zelfs zijn bezoek uitgesteld.
Koning Mohammed VI had in zijn toespraak voor de 44e verjaardag van de Groene Mars in november dit jaar verklaard dat er serieus moest worden nagedacht over de aanleg van een treinverbinding tussen Marrakech en Agadir.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?