8 oktober 2025 - 13:00 - Wereld
Autodealers in verschillende Canadese regio’s, waaronder velen die Marokkaanse werknemers in dienst hebben, staan voor grote problemen door de recente aanscherping van de immigratieregels. De Canadese federale overheid heeft een nieuwe bovengrens van maximaal 10% tijdelijke buitenlandse werknemers per bedrijf ingesteld. Deze maatregel leidt tot een aanzienlijk verlies aan essentieel personeel en heeft ingrijpende gevolgen voor de lokale industrie.
Donald Dion, de voorzitter van Action Kia in Rouyn-Noranda, uit zijn grote bezorgdheid. In een interview met Le Journal du Québec klaagt hij: "Dit is ernstig. Het zal onze activiteiten aanzienlijk schaden. Het is 50% van mijn monteurs." Vijf van zijn ongeveer twintig werknemers zijn buitenlandse monteurs die hun werkvergunning niet kunnen verlengen vanwege het nieuwe Canadese immigratieplafond. Dion legt uit dat het werven van monteurs in zijn regio al zeer moeilijk is, aangezien afgestudeerden naar de mijnen trekken voor een veel hoger salaris, ondanks de moeilijke arbeidsomstandigheden.
Lees ook: Marokkanen verlaten gedwongen Canada
Veel dealers in Abitibi-Témiscamingue en aan de Côte-Nord zijn net als Dion sterk afhankelijk van hun buitenlandse werknemers. Technici, monteurs, carrosseriebouwers en schilders uit het buitenland zijn cruciaal geworden voor deze toch al kwetsbare sector. Ook andere bedrijfstakken, zoals kmo’s die boten repareren en wegvervoerders, protesteren tegen de nieuwe immigratiebeperkingen.
Eén van de direct slachtoffers is de 31-jarige Abdeljalil Bennis, een monteur van Marokkaanse afkomst die al een jaar bij Action Kia werkt. Hij ontdekte het nieuws over de nieuwe regels via sociale media, in berichten van Marokkaanse immigrantengroepen. De in Casablanca geboren Bennis getuigt: "Ik ben hierheen gekomen om iets op te bouwen, niet om terug te gaan, niet om weer van nul te beginnen." Als reactie op de nieuwe beperkingen van Ottawa hebben boze bedrijven halverwege juli een rechtszaak aangespannen tegen de federale overheid, waarbij ze bijna $ 300 miljoen aan schadevergoeding eisen.
Lees ook: Strikte Canadese regels dwingen Marokkanen land uit: "Onmenselijk!"
De Vereniging van autodealers van Québec (CCAQ) noemt het "dramatisch om te zien hoe regels levens komen breken". Ian P. Sam Yue Chi, de CEO van de CCAQ, maakt zich ook zorgen over de openbare veiligheid: "Als mensen blijven rijden in afwachting van onderhoud of reparatie, kan dat een risico vormen." De CCAQ waarschuwt dat, naast de menselijke en veiligheidsaspecten, de inwoners van Quebec waarschijnlijk veel meer zullen gaan betalen voor garagereparaties vanwege het grote tekort aan arbeidskrachten dat deze maatregel zal veroorzaken.