12 september 2022 - 18:00 - Economie
Het Marokkaanse ministerie van Vervoer en Logistiek heeft laten weten dat de haven van Marina Smir bij Fnideq niet voldoet aan de technische normen om een directe bootverbinding te openen met de Spaanse havens van Algeciras en Malaga.
De haven van Marina Smir, in de buurt van Sebta, beschikt niet over de technische kenmerken om een directe scheepvaartlijn met Algeciras en Malaga te openen, meldt het ministerie in antwoord op een vraag van Kamerlid Hamid Al Daraq, die stelt dat de haven alle "middelen heeft die nodig zijn om het toerisme en de economie te bevorderen".
Lees ook: Record toeloop Wereld-Marokkanen in Spaanse havens
In zijn antwoord, dat door El Faro de Ceuta werd gepubliceerd, voegt het ministerie eraan toe dat de haven van Marina Smir "reeds een aanzienlijke bijdrage levert aan de bevordering van de toeristische aantrekkelijkheid en investeringen in de noordelijke regio", maar de capaciteit niet heeft om commerciële schepen te ontvangen, dit ondanks de uitbreidingswerken die in 2009 werden uitgevoerd.
Lees ook: Grootste havens ter wereld komen samen in Tanger Med
Het ministerie herinnert eraan dat er reeds maritieme verbindingen voor passagiers en goederen zijn tussen de havens Tanger Med en Tanger-Medina en Europese havens. Al Daraq dringt echter aan op de noodzaak om een directe zeeverbinding tot stand te brengen tussen Marina Smir en de Spaanse havens van Algeciras en Malaga om meer toeristen en investeerders naar de regio te trekken en om de doorvoer van reizigers te verbeteren.
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht