8 oktober 2023 - 13:00 - Economie
In minder dan twee decennia is de Marokkaanse auto-industrie explosief gegroeid van een bescheiden productie van 30.000 voertuigen in de jaren 2000 tot maar liefst 600.000 nu. Niet alleen assembleert het koninkrijk 65% van de onderdelen ter plaatse, maar er wordt ook geïnvesteerd in elektrische auto’s.
Volgens een recent artikel in Les Échos heeft Marokko zich in rap tempo ontpopt tot een "autoparadijs". Deze indrukwekkende transformatie is te danken aan een combinatie van factoren: lage arbeidskosten, een gunstige geografische ligging dicht bij Europa, politieke stabiliteit en een minimumloon van ongeveer 300 euro per maand. Cruciaal was ook een effectieve strategie die resulteerde in een productiestijging van oorspronkelijk 30.000 Renault voertuigen geassembleerd met geïmporteerde onderdelen in Casablanca, tot 600.000 voertuigen uit de fabrieken van Tanger, Kenitra en Rabat, waarvan 65% van de onderdelen lokaal wordt geproduceerd.
Lees ook: Marokko krijgt eerste testcentrum voor autoprototypes in Afrika
Het begon allemaal met de bouw in 2007 van de Renault-fabriek in Tanger. Marokko bood aantrekkelijke voorwaarden om de Franse autogigant te overtuigen, zoals het verschaffen van het nodige land en het deelnemen aan de initiële investering. Deze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen: vorig jaar produceerde de fabriek ongeveer 255.000 Dacia-voertuigen, waarvan 90% bestemd was voor export naar West-Europa. "Ik heb nog nooit zo’n snelle groei van een fabriek gezien," zegt Christophe Dridi, hoofd van de Global Access-serie.
Lees ook: Leoni investeert ruim 932 miljoen dirham in Marokkaanse auto-industrie
Niet alleen Renault heeft zijn weg naar Marokko gevonden. Stellantis opende in 2019 een fabriek in Kenitra, met een geplande productie van 150.000 Peugeot 208’s dit jaar en nog eens 30.000 Citroën AMI’s. De hoogwaardige arbeidskrachten vormen een belangrijke troef voor het koninkrijk. Patrick Dupoux van het Boston Consulting Group bevestigt dat: "De overheid dekt het merendeel van de opleidingskosten, die worden georganiseerd door bedrijven. Dit zorgt voor uitstekend opgeleide technici en ingenieurs." Marokko heeft nu nog grotere ambities en is begonnen met het aantrekken van gigafabrieken voor batterijen.
Zware straf voor Eliesse Ben Seghir
Franse coach MC Alger bekeert zich tot de islam (video)
Kauwgom verboden op scholen in Marokko
Chaos in Tanger: één enkele veerboot en uren wachten
Voedselvergiftiging in Marrakech: twee doden en 24 zieken
Spaans team haalt te vroeg in Marokko geboren baby op met vliegtuig
Engie verlaat kolensector in Marokko
Marokko: stijging prijs gasfles, wanneer?
Marokko zet belangrijke stap in flexibilisering dirham
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro