8 oktober 2023 - 13:00 - Economie
In minder dan twee decennia is de Marokkaanse auto-industrie explosief gegroeid van een bescheiden productie van 30.000 voertuigen in de jaren 2000 tot maar liefst 600.000 nu. Niet alleen assembleert het koninkrijk 65% van de onderdelen ter plaatse, maar er wordt ook geïnvesteerd in elektrische auto’s.
Volgens een recent artikel in Les Échos heeft Marokko zich in rap tempo ontpopt tot een "autoparadijs". Deze indrukwekkende transformatie is te danken aan een combinatie van factoren: lage arbeidskosten, een gunstige geografische ligging dicht bij Europa, politieke stabiliteit en een minimumloon van ongeveer 300 euro per maand. Cruciaal was ook een effectieve strategie die resulteerde in een productiestijging van oorspronkelijk 30.000 Renault voertuigen geassembleerd met geïmporteerde onderdelen in Casablanca, tot 600.000 voertuigen uit de fabrieken van Tanger, Kenitra en Rabat, waarvan 65% van de onderdelen lokaal wordt geproduceerd.
Lees ook: Marokko krijgt eerste testcentrum voor autoprototypes in Afrika
Het begon allemaal met de bouw in 2007 van de Renault-fabriek in Tanger. Marokko bood aantrekkelijke voorwaarden om de Franse autogigant te overtuigen, zoals het verschaffen van het nodige land en het deelnemen aan de initiële investering. Deze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen: vorig jaar produceerde de fabriek ongeveer 255.000 Dacia-voertuigen, waarvan 90% bestemd was voor export naar West-Europa. "Ik heb nog nooit zo’n snelle groei van een fabriek gezien," zegt Christophe Dridi, hoofd van de Global Access-serie.
Lees ook: Leoni investeert ruim 932 miljoen dirham in Marokkaanse auto-industrie
Niet alleen Renault heeft zijn weg naar Marokko gevonden. Stellantis opende in 2019 een fabriek in Kenitra, met een geplande productie van 150.000 Peugeot 208’s dit jaar en nog eens 30.000 Citroën AMI’s. De hoogwaardige arbeidskrachten vormen een belangrijke troef voor het koninkrijk. Patrick Dupoux van het Boston Consulting Group bevestigt dat: "De overheid dekt het merendeel van de opleidingskosten, die worden georganiseerd door bedrijven. Dit zorgt voor uitstekend opgeleide technici en ingenieurs." Marokko heeft nu nog grotere ambities en is begonnen met het aantrekken van gigafabrieken voor batterijen.
Werknemers Nador en Driouch onbeschermd
Marokkaanse gendarmerie breidt luchtvloot uit na aardbeving
Koninklijk pardon cannabisboeren "voelt als een wedergeboorte"
Woede na stroomstoring tijdens Marokko-Gabon in Tanger
Laatste veerboot vanuit Al Hoceima vertrokken
Marokkaanse mode maakt statement in Utrecht
Autodiefstal in Marokko brengt autoverhuurbedrijven in crisis
Investeringen in Marokko bereiken recordhoogte
Waarom China op Marokko rekent voor zijn fabrieken
Russische import van Marokkaanse vis keldert
Drie regio’s domineren Marokkaanse economie
HSL Kenitra-Marrakech: Chinezen aan het roer
Marokko bouwt 20 nieuwe treinstations
Chinese megaprojecten in Marokko