Zoeken

Al Hoceima krijgt dialysecentrum

14 oktober 2020 - 11:40 - Marokko

Geschreven door Nawel Serdouni

De gemeenteraad van Al Hoceima keurt de bouw van een dialysecentrum goed. Voor de nierpatiënten van de stad is een dialysecentrum hard nodig. Een overeenkomst werd gesloten met meerdere organisaties, instellingen en het ministerie van Volksgezondheid.

Het centrum zal plaats hebben voor ongeveer vijftig patiënten met nierfalen. In het bijzonder mensen in nood krijgen voorrang. Ook willen de autoriteiten op deze manier de gezondheidssector in regio promoten en de zorgkwaliteit verbeteren.

In de overeenkomst staan nog wel een aantal voorwaarden waar de betrokken zorginstellingen aan moeten voldoen. Zo moet er genoeg medisch personeel zijn en moet de apparatuur goed onderhouden worden. De provinciale raad zal dan van zijn kant jaarlijks een subsidie geven van ongeveer 200.000 dirham om de kosten van het centrum te dekken. De gemeente Al Hoceima zal op haar beurt de komende vijf jaar een subsidie geven van 150.000 dirham om de noodzakelijke uitgaven te dekken.

Volgens persdienst MAP is de bouw van het centrum ook de wens van het koninkrijk om een fatsoenlijk leefomgeving te creëren die de waardigheid van mensen in kwetsbare situaties behoudt.

Lees meer

Al Hoceima opent nieuw kliniek in strijd tegen corona

Al Hoceima heeft een nieuwe kliniek geopend om patiënten op te vangen die het coronavirus hebben, maar geen symptomen vertonen. Op deze manier willen de lokale autoriteiten de...

Coronatesten Marokko: vergunning 5 laboratoria ingetrokken

Marokko heeft de vergunning voor coronatesten ingetrokken van vijf biomedische laboratoria, verspreid over Fez, Rabat en El Jadida. Ze worden ervan beschuldigd het...

Rabat krijgt "futuristisch" ziekenhuis van 33 verdiepingen

Koning Mohammed VI heeft donderdag het licht op groen gezet voor de bouw van het nieuwe Ibn Sina Ziekenhuis in Rabat.

Marokko: de noodkreet van nierpatiënten (video)

Door de hoge kosten van medicijnen en het gebrek aan plaats in ziekenhuizen als gevolg van de gezondheidscrisis, zien patiënten met nierfalen erom af in de prefectuur...

Agadir krijgt twee kabelbanen

De gemeenteraad van Agadir keurt de aanleg van twee kabelbanen goed. Het project werd vier jaar geleden nog afgekeurd vanwege aardbevingsrisico in de regio.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team