18 december 2025 - 06:00 - Marokko
De grootste haven van Afrika en het Middellandse Zeegebied wordt slachtoffer van zijn eigen succes en bereikt binnenkort de grens van zijn capaciteit. Door een explosieve stijging van het verkeer dreigt het platform al in 2025 volledig vast te lopen. De havenautoriteiten zijn daarom een race tegen de klok begonnen om de faciliteit uit te breiden. Dit titanische project trekt nu al de aandacht van de grootste bouwbedrijven ter wereld.
De voorbereidingen voor deze uitbreiding zijn in alle discretie gestart. Een beperkte aanbesteding is in omloop gebracht om het geschikte bedrijf te selecteren voor dit immense bouwproject, meldt Les Inspirations eco. De urgentie is zo hoog dat er overleg wordt gevoerd met zorgvuldig geselecteerde internationale partners, waaronder het Franse concern Bouygues, dat onlangs in Marokko gesignaleerd werd om zich op deze strategische markt te positioneren.
Lees ook: Tanger Med verbiedt bagage op dak
Deze haast wordt verklaard door de indrukwekkende groeicijfers. In 2024 verwerkte de haven 10,2 miljoen containers, wat neerkomt op een spectaculaire toename van 18,8 procent. Deze prestatie plaatst Tanger Med in de top 20 van de wereldhavens, maar brengt de haven tegelijkertijd tot zijn uiterste grenzen. Zonder deze cruciale capaciteitsuitbreiding dreigt het platform vanaf volgend jaar volledig overbelast te raken.
Lees ook: Marokko versnelt infrastructuur: miljarden voor Nador en Dakhla
De focus ligt nu op de locatie van de nieuwe funderingen. Twee opties worden overwogen: een uitbreiding richting het oosten, in de buurt van de marinebasis Ksar Sghir, of een ontwikkeling naar het westen, tussen Oued Alian en Malabata. Als het project snel wordt gerealiseerd, kan Marokko een nieuwe mondiale status verwerven. Volgens experts zou een dergelijke extra capaciteit het Koninkrijk in staat stellen te concurreren met tophavens als Los Angeles of Rotterdam, waardoor het zou toetreden tot de zeer selecte club van de negen grootste maritieme machten ter wereld.