22 december 2025 - 06:00 - Marokko
Het toerisme in Marokko heeft dit jaar een opmerkelijk kantelpunt bereikt dat de stoutste verwachtingen overtreft. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat 2025 de boeken in zal gaan als een historisch jaar voor het koninkrijk, waarbij records sneuvelen en de inkomsten naar ongekende hoogten stijgen. Deze explosieve groei heeft niet alleen geleid tot een versnelling in de uitbreiding van de hotelcapaciteit, maar markeert ook een strategische verschuiving in het aanbod om aan de veranderende wensen van de wereldwijde reiziger te voldoen.
De statistieken die de raad van bestuur van de SMIT afgelopen woensdag presenteerde, liegen er niet om. Eind november stond de teller al op 18 miljoen toeristen, wat heeft gezorgd voor een stijging van het bruto binnenlands product van de sector met 38 procent ten opzichte van het referentiejaar 2019. Hiermee is het toerisme nu goed voor 7,3 procent van het nationaal bbp. Ook financieel gaat het voor de wind: in oktober werd de grens van 113,26 miljard dirham aan inkomsten al gepasseerd, waarmee het totaal van het voorgaande jaar nu al ruim is overtroffen.
Lees ook: Dit is de nieuwe vakantiehit van Marokko!
Om deze enorme stroom reizigers op te vangen, wordt er in hoog tempo bijgebouwd en gemoderniseerd. Met de toevoeging van 43.000 nieuwe bedden is de nationale capaciteit de grens van 304.000 gepasseerd. De focus ligt daarbij nadrukkelijk op het hogere segment, want meer dan de helft van het aanbod bestaat inmiddels uit vier- en vijfsterrenhotels. Daarnaast wordt er flink geïnvesteerd in renovaties, wat er bijvoorbeeld toe leidde dat elf hotels in Ouarzazate die waren gesloten, hun deuren weer konden openen.
Het geld stroomt de sector binnen, met in totaal 8 miljard dirham aan investeringen in 2025, al is de verdeling van deze gelden nog niet overal gelijk. De regio’s Casablanca-Settat en Marrakech-Safi trekken samen het leeuwendeel van het kapitaal naar zich toe, goed voor respectievelijk 32 en 30 procent van de investeringen. De hoofdstad Rabat weet echter ook te profiteren en pakt 15 procent van de koek, mede dankzij de komst van grote internationale hotelketens naar de stad.
Lees ook: Turkije in paniek door Marokkaanse toerisme-opmars
De taak van de SMIT beperkt zich niet langer tot het enkel faciliteren van beton en stenen. Het agentschap heeft bijna 1500 projecten ondersteund die gericht zijn op beleving, variërend van ecotoerisme en gastronomie tot de ontwikkeling van traditionele dorpen. Dit sluit naadloos aan bij de veranderende wensen van de bezoeker, die volgens recente onderzoeken nu vooral komt om "Marokko te ontdekken" en pas in tweede instantie voor de zon kiest.