19 november 2025 - 13:00 - Economie
Het Marokkaanse Ministerie van Uitrusting en Water heeft het investeringsplan voor 2026 bekendgemaakt, waarin de waterzekerheid van het Koninkrijk de absolute prioriteit geniet. Met een totale investering van 58,7 miljard dirham versnelt de overheid de uitrol van grootschalige infrastructuurwerken. Dit plan, dat is aangenomen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers, speelt in op de huidige klimaatuitdagingen.
De gedetailleerde begroting van 2026, met een globale enveloppe van 58,7 miljard dirham, toont aan dat het programma ‘Water’ de hoogste daadwerkelijke uitgaven kent, met 11,079 miljard dirham. Het programma ‘Wegen’ volgt in uitgaven met 3,98 miljard dirham, maar is het zwaarst in toekomstige verplichtingen (16,2 miljard dirham), wat de financiering van structurele werken op lange termijn veiligstelt. Haveninfrastructuur neemt de derde plek in met 2,89 miljard dirham aan betalingskredieten.
Lees ook: Marokko bouwt zich rijk, gigantische infrastructuurwerken in 2026
De regionale verdeling van de fondsen bevestigt de focus op cruciale projecten. De regio Oriental ontvangt de grootste toewijzing, met meer dan 11 miljard dirham aan investeringen. Dit wordt vooral gestuwd door het wegenprogramma (bijna 6,8 miljard dirham aan toekomstige verplichtingen) voor de snelweg Guercif-Nador, en door hydraulische projecten (1,4 miljard dirham aan betalingen), waaronder de verhoging van de Mohammed V-dam.
De regio Tanger-Tetouan-Al Hoceima staat op de tweede plaats met 9,34 miljard dirham, met een budget dat wordt gedomineerd door toekomstige verplichtingen voor de bouw van meerdere dammen (7,2 miljard dirham). Kort daarachter volgt de regio Dakhla-Oued Eddahab, die 8,75 miljard dirham toegewezen krijgt. Dit bedrag is nagenoeg volledig bestemd voor de voortzetting van de bouw van de Haven Dakhla Atlantic, waarvan de voortgang reeds 45% bedraagt.
Lees ook: Marokko opent geldkraan: 380 miljard voor ontwikkeling
Het ministerie benadrukte dat het hoge niveau van toekomstige verplichtingen ten opzichte van de onmiddellijke betalingen een "opzettelijke disbalans" is. Dit strategische evenwicht is bedoeld om de financiering van al deze strategische infrastructuren over een langere periode te waarborgen.