Zoeken

Syra Coffee, de succesvolle challenge van Yassir Rais

15 mei 2023 - 20:20 - Wereld

©

Yassir Rais, CEO van Syra Coffee, begon in 2015 met een bedrijf voor koffiespecialiteiten op een pleintje in de wijk Gràcia in Barcelona. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich nog steeds in dezelfde stad, maar inmiddels heeft de koffiespeciaalzaak meer dan 30 vestigingen in Barcelona, Madrid, Sevilla en Valencia.

Syra Coffee heeft geleidelijk aan zijn aanwezigheid in heel Spanje uitgebreid. Inmiddels heeft het al 31 vestigingen: 17 in Barcelona, 10 in Madrid, 2 in Sevilla en 2 onlangs geopende cafés in Valencia. Het bedrijf is van plan dit jaar ook nog nieuwe vestigingen te openen in San Sebastian en Malaga. Yassir Rais, richtte het bedrijf op na een studie architectuur in Parijs, waar hij ook een opleiding kreeg in productvervaardiging, verpakking en grafische vormgeving, kennis die hem in staat stelde Syra Coffee te ontwikkelen.

Lees ook: Caribou Coffee wil aanwezigheid in Marokko versterken

Rais ontdekte de specialiteitskoffie in de Franse hoofdstad, toen hij als ober werkte in verschillende cafés. Hij merkte dat de koffie er veel goedkoper was dan in Spanje. Tijdens een van zijn bezoeken aan Barcelona besloot hij zijn eigen koffiespeciaalzaak op te zetten. Hij vond een kleine ruilte in Gràcia en richtte de zaak op met een medestudent. Na wat renovatiewerkzaamheden aan het pand opende Syra Coffee zijn deuren.

Yassir begon vervolgens zijn eigen gemalen koffie te produceren om de kosten te drukken. Hij koopt zijn koffie van familieboerderijen of coöperaties. Zij proeven de koffie bij de oogst en vervolgens aan het begin van het branden. "Koffie die vers gemalen wordt is van betere kwaliteit," zegt Yassir. Hij voegt eraan toe dat het bedrijf elke week verse koffie levert aan al zijn filialen. Het succes is te danken aan zijn inzet en aan de reputatie van zijn product.

Lees ook: Het succesverhaal van Samira’s restaurants in Spanje

Volgens Rais is het beter om één ding goed te doen, in plaats van verschillende dingen tegelijk proberen te realiseren. Hij had ook broodjes en snacks kunnen verkopen, maar hij had een duidelijk doel voor ogen en wilde daar niet van afwijken. "cafés met een ziel die de beste koffie van de buurt maken". De speciaalzaak bereikte een miljoen omzet in 2021, een cijfer dat in 2022 werd verviervoudigd.

Bladna.nl