Sebta beslist definitieve sluiting grensovergang
De autoriteiten in Sebta, Spaanse enclave in het noorden van Marokko, hebben om veiligheidsredenen besloten om een grensovergang ten noorden van de stad definitief te sluiten.
6 februari 2019 - 12:40 - Marokko
De autoriteiten in Sebta willen de enclave bij Marokkaanse toeristen promoten. De kleine stad in het noorden van Marokko trekt jaarlijks al miljoenen Marokkanen aan.
Juan Jesús Vivas, burgemeester van Sebta, vertelde tijdens de toerismebeurs Fitur 2019 in Madrid, dat zijn regering nieuwe maatregelen wil treffen om de enclave als bestemming te promoten bij Marokkaanse toeristen.
De bewindsman riep professionals ook op om hun inspanningen te verdubbelen om nog meer Marokkaanse toeristen aan te trekken.
Marokkanen zijn dol op de kleine enclave, vooral tijdens de koopjesperiode. Volgens een recente onderzoek van de plaatselijke autoriteiten zijn Marokkaanse klanten goed voor 50% van de omzet van handels in de stad.
De grootste rem blijft de enclave binnenkomen. De grens oversteken gaat meestal traag, wat een deel van de Marokkaanse toeristen afschrikt om terug te komen.
Lees meer
De autoriteiten in Sebta, Spaanse enclave in het noorden van Marokko, hebben om veiligheidsredenen besloten om een grensovergang ten noorden van de stad definitief te sluiten.
Duizenden Marokkaanse dragers hebben dinsdag en woensdag bij de grensovergang met Sebta gedemonstreerd. De demonstranten eisen het recht om de enclave binnen te komen.
Marrakech en Agadir blijven de meest bezochte steden in Marokko door buitenlandse toeristen, maar ook door lokale toeristen en wereld-Marokkanen.
Tanger trekt opnieuw buitenlandse toeristen aan. In de stad werd voornamelijk een sterk stijging van het aantal Chinese bezoekers waargenomen.
Ruim 12 miljoen toeristen bezochten Marokko vorig jaar volgens de voorzitter van het Marokkaans verkeersbureau ONMT, Adel El Fakir.