2 december 2023 - 09:00 - Marokkanen in het buitenland
De veerboten van Grandi Navi Veloci (GNV), die vanuit Sète in Frankrijk naar Marokko varen, hebben indrukwekkende resultaten geboekt. Deze successen hebben een positieve invloed op de bedrijfsresultaten van het Italiaanse scheepvaartbedrijf.
"Ondanks een uitdagende marktomgeving zijn we zeer tevreden met de resultaten, aangezien we meer passagiers hebben vervoerd dan vorig jaar. Van juni tot september 2023 reisden 1,6 miljoen mensen met GNV, waarvan 130.000 vanuit Frankrijk op de routes vanuit Sète naar Marokko. Op deze routes hebben we een stijging van 20% in de passagiersaantallen gezien vergeleken met 2022", verklaart Matteo Catani, CEO van Grandi Navi Veloci, in een interview met Midi Libre. Hij benadrukt dat de aanzienlijke inspanningen van de afgelopen jaren om de vloot van GNV uit te breiden, vruchten hebben afgeworpen.
Lees ook: Speciale promotie voor klanten GNV
De focus van het bedrijf ligt ook op andere Noord-Afrikaanse landen zoals Algerije en Tunesië. "Algerije is een bijzonder interessante bestemming vanwege de grote groeimarge. Het wordt door ons constant gemonitord, net als Tunesië, waar we al meer dan 20 jaar verbindingen mee hebben vanuit de Italiaanse havens Genua, Civitavecchia en Palermo", zegt Catani. De CEO benadrukt echter dat GNV niet van plan is om nieuwe routes naar Noord-Afrika vanuit Frankrijk te openen maar erkent wel het belang van de haven van Sète voor zijn bedrijf. "Het is een zeer belangrijke infrastructuur voor onze lange- en middellangeafstandszeeroutes naar de Maghreb. We geloven sterk in de ontwikkeling ervan en hebben daarom onlangs geïnvesteerd in een nieuwe ontvangsthal voor onze klanten", legt hij uit.
Lees ook: GNV gaat meer passagiers vervoeren tussen Almeria en nador
Catani herinnert eraan dat GNV al meer dan 10 jaar actief is in Sète. "Het avontuur begon in 2012 met de Fantastic naar Nador, en de Majestic naar Tanger. We hebben sindsdien een lange weg afgelegd en zijn nu de grootste veerbootmaatschappij in de Middellandse Zee qua aantal bedden, met 31 verbindingen tussen zeven landen." Hij kondigt ook de komst aan van vier nieuwe veerboten die momenteel in aanbouw zijn op het Chinese scheepswerf Guangzhou Shipyard International. Het eerste schip wordt eind 2024 geleverd, de overige volgen elke zes maanden.
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Grensovergang Melilla is hel voor Marokkaanse diaspora
AML zet vol in op terugkeer Marokkaanse diaspora
Marokkaanse diaspora ziet af van autoverhuur in Marokko
Marokkaanse diaspora vertrouwt overheid Marokko niet meer
Melilla niet tevreden met trage start Operatie Marhaba
Marokkaanse diaspora vraagt massaal woonhulp aan in Marokko
400 kilo te veel bagage: Marokkaans gezin onderschept op weg naar vakantie
Repatriëring overledenen, "ware lijdensweg" voor Marokkaanse diaspora