4 december 2020 - 11:00 - Marokko
Luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc (RAM) kan zijn twee Boeing 737 Max toestellen weer gaan gebruiken. Alle toestellen van dit type werden sinds maart 2019 aan de grond gehouden vanwege twee vliegtuigongelukken in Indonesië en Ethiopië, waarbij aan het licht kwam dat deze toestellen mogelijk structurele technische mankementen hebben. Hoewel de Europese Unie nog geen groen licht heeft gegeven voor de heringebruikname van de vliegtuigen, heeft de Amerikaanse Federal Aviation Agency besloten dat het weer veilig is om met de Boeing-toestellen te vliegen.
RAM gaat vanaf begin januari 2021 weer vliegen met de Boeing 737 Max, meldt Medias24. Het verbod op het gebruik van de toestellen was een hard gelag voor de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij die de twee vliegtuigen nog maar recent had aangekocht. De toestellen staan al bijna 20 maanden aan de grond op de luchthaven Mohammed VI in Casablanca.
Het management van RAM rekent erop dat ook de Marokkaanse Algemene Directie Burgerluchtvaart (DGAC) het Amerikaanse besluit zal volgen. "Het is niet RAM die hierover zal beslissen. De DGAC is de enige autoriteit die bevoegd is om de vluchten van nationale of buitenlandse maatschappijen die het Marokkaanse luchtruim gebruiken, toestemming te geven", zo zegt een lid van het management. Het opheffen van het verbod zou het dus ook voor internationale luchtvaartmaatschappijen mogelijk maken om weer vluchten naar Marokko of door het Marokkaanse luchtruim uit te voeren met de Boeing 737 Max.
RAM had nog twee extra Boeing 737 Max-toestellen besteld. Vanwege de crisis die er momenteel wereldwijd gaande is in de luchtvaartsector, heeft de maatschappij besloten om deze bestelling te annuleren. Het ministerie van Luchtvervoer laat blijken dat het nog een slag om de arm wil houden wat betreft de heringebruikname van de Boeing-toestellen: "Op dit moment hebben alleen de Amerikaanse autoriteiten toegestaan om dit type vliegtuig van Boeing weer te gaan gebruiken en is er slechts één bedrijf, American Airlines, dat de toestellen ook daadwerkelijk weer gebruikt. De Europese autoriteiten hebben nog geen besluit genomen en het directoraat-generaal Burgerluchtvaart (DGAC) wacht nog af wat er door zijn Europese tegenhangers zal worden beslist."
Naast de overeenkomst van de Europese Unie moet RAM ook wachten op de technische wijzigingen die de fabrikant van de vliegtuigen nog aan moet brengen. "De Amerikaanse fabrikant moet eerst de nodige computeraanpassingen aan de cockpit van de twee RAM-toestellen aanbrengen en vervolgens de piloten opnieuw trainen."
Duitsland wil werknemers uit Marokko aantrekken
Belgische groep opent hightech serre in Agadir
Algerijnse leider gearresteerd na uitspraken over Marokkaanse Sahara
Brand in woning Marokkaans gezin in New Jersey, één dode
Frankrijk mobiliseert voor Marokkaans kind
Dit zoeken Marokkanen op Google
Brand in woning Marokkaans gezin in New Jersey, één dode
Dit zoeken Marokkanen op Google
Algerije geeft lichaam Marokkaanse voetballer Abdellatif Akhrif terug
Mysterieuze sterfgevallen in ziekenhuis Rabat
Anti-normalisatie activist Ismail Ghazaoui krijgt celstraf in Marokko
Tanger ruimt autowrakken op
Europeanen dol op Marokkaanse avocado
Braziliaanse influencer "moest geslachtsdelen tonen" aan Marokkaanse politie