Zoeken

Rolls-Royce speelt cruciale rol in maritiem project Spanje-Marokko

16 december 2025 - 22:00 - Marokko

Vanaf 2027 wordt een innovatieve en duurzame maritieme corridor in gebruik genomen die de Spaanse haven Tarifa met Tanger in Marokko verbindt. Deze 18.000 nautische mijl lange route zal worden verzorgd door twee snelle veerboten die volledig elektrisch worden aangedreven. De energiezekerheid van deze ambitieuze verbinding, die wordt gepresenteerd als de eerste corridor met elektrische voortstuwing tussen Europa en Afrika, wordt gegarandeerd door de Power Systems-divisie van het Britse Rolls-Royce.

De Britse fabrikant maakte bekend dat er acht mtu-noodstroomaggregaten zullen worden geleverd voor de twee schepen. Deze catamarans zullen varen voor de Spaanse rederij Baleària en worden gebouwd door de werf Astilleros Armon. Het project is een toonbeeld van internationale samenwerking tussen rederijen, scheepsbouwers, havenautoriteiten en energieleveranciers. Het ultieme doel is om maritieme navigatie zonder directe uitstoot van koolstofdioxide te realiseren.

Lees ook: Woede over rederij Balearia op Marokko-route

Elk schip zal worden uitgerust met vier mtu 20V4000M35S-aggregaten, die elk een vermogen van 2840 kilowatt leveren. Deze systemen dienen als back-up en waarborgen de stroomvoorziening wanneer de accu’s aan boord onverhoopt niet volgens planning aan de kade kunnen worden opgeladen. Hun functie is essentieel en gaat verder dan alleen de stroomvoorziening van de elektrische systemen: in kritieke omstandigheden zorgen ze er ook voor dat de voortstuwing van het schip kan blijven functioneren.

De werf Astilleros Armon benadrukt de noodzaak van krachtige en compacte systemen voor dit type innovatieve scheepsbouw. "De mtu-aggregaten voldoen volledig aan deze eisen door een extra veiligheid te bieden voor de elektrische installaties van de ferries," aldus de werf.

Lees ook: Balearia revolutioneert oversteek naar Marokko

De catamarans, die identiek aan elkaar zullen zijn, moeten een maximale snelheid van 26 knopen kunnen bereiken en bieden capaciteit aan 804 passagiers en 225 voertuigen. De mtu-motoren zijn, dankzij hun hoge vermogensdichtheid, geringe gewicht en beperkte omvang, uitermate geschikt voor snelle veerboten. De leveringen van de aggregaten staan gepland voor het eerste semester van 2026, waarna de commerciële ingebruikname in 2027 zal plaatsvinden. Rolls-Royce Power Systems concludeert dat "dit programma aantoont dat emissievrije navigatie en technologische betrouwbaarheid nauw kunnen worden verbonden, waarbij de mtu-motoren direct bijdragen aan de bedrijfszekerheid en het rendement van schepen die zijn ontworpen om aan de strengste maritieme eisen te voldoen."

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team