24 april 2012 - 16:44 - Marokko
Politieke partijen die zich nu verzetten tegen het project van een Marokkaanse HSL, hebben zelf de eerste overeenkomsten ervan ondertekend, aldus de minister van Vervoer Aziz Rebbah tijdens een perspunt in Rabat zaterdag.
Volgens Rebbah zal de HSL niet alleen de reistijd verbeteren, maar ook een aanzienlijke impact hebben op de verkeersveiligheid en de regio’s dat de trein zal kruisen.
Omar Balafrej, voorzitter van de NGO "Klaarheid, ambitie en moed" en aanhanger van de beweging "Stop HSL", heeft een heel andere mening. De initiatiefnemer van "Stop TGV", denkt namelijk dat Marokko behoefte heeft aan industrialisatie, en dat de 4,5 miljard dollar dat de HSL zal kosten, goed zijn voor 6000 hectare industriële zones.
Donderdag had Aziz Rebbah een debat verlaten over de HSL tussen regeringsleden en activisten van "Stop TGV". Volgens de minister werd zijn vertrek gemotiveerd door de aanwezigheid van jongeren die pamfletten uitdeelden waarin het HSL-project als diefstal werd beschreven.
De hogesnelheidslijn, nu met hand en tand verdedigd door de PJD, was vóór de benoeming van de regering, door PJD-minister Lahcen Daoudi als katastrofisch omschreven.
Marokkaanse koopt in Franse onderzeeërs
WK-stunt Marokko: revanche in 2026?
Debat in Marokko: Christenen willen gelijke rechten
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
"Ik sliep op het strand": Spaanse vrouw verdwaald in Marokko
Marokko koopt voor 2 miljard dollar aan Israëlische wapens
Marokkaanse koopt in Franse onderzeeërs
Debat in Marokko: Christenen willen gelijke rechten
"Ik sliep op het strand": Spaanse vrouw verdwaald in Marokko
Marokko koopt voor 2 miljard dollar aan Israëlische wapens
Marokkanen uit Frankrijk en België gearresteerd na bizarre verkeerscontrole
Politie slaat toe in Tanger, grootschalige razzia tegen shishalounges
Marokkaanse steden verslaan concurrentie in prestigieuze ranking
Goed nieuws voor Marokkanen: historisch lage prijzen voor olijfolie