24 april 2012 - 16:44 - Marokko
Politieke partijen die zich nu verzetten tegen het project van een Marokkaanse HSL, hebben zelf de eerste overeenkomsten ervan ondertekend, aldus de minister van Vervoer Aziz Rebbah tijdens een perspunt in Rabat zaterdag.
Volgens Rebbah zal de HSL niet alleen de reistijd verbeteren, maar ook een aanzienlijke impact hebben op de verkeersveiligheid en de regio’s dat de trein zal kruisen.
Omar Balafrej, voorzitter van de NGO "Klaarheid, ambitie en moed" en aanhanger van de beweging "Stop HSL", heeft een heel andere mening. De initiatiefnemer van "Stop TGV", denkt namelijk dat Marokko behoefte heeft aan industrialisatie, en dat de 4,5 miljard dollar dat de HSL zal kosten, goed zijn voor 6000 hectare industriële zones.
Donderdag had Aziz Rebbah een debat verlaten over de HSL tussen regeringsleden en activisten van "Stop TGV". Volgens de minister werd zijn vertrek gemotiveerd door de aanwezigheid van jongeren die pamfletten uitdeelden waarin het HSL-project als diefstal werd beschreven.
De hogesnelheidslijn, nu met hand en tand verdedigd door de PJD, was vóór de benoeming van de regering, door PJD-minister Lahcen Daoudi als katastrofisch omschreven.
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Tanger: ambtenaren zwaar gestraft
Marokkaanse YouTuber vier jaar cel in
Lynx zorgt voor paniek in Tanger
Marokkaanse imams weigeren na Ramadan terug te keren uit Europa
Sekstoerisme in Marrakech: AMDH woedend