24 april 2012 - 16:44 - Marokko
Politieke partijen die zich nu verzetten tegen het project van een Marokkaanse HSL, hebben zelf de eerste overeenkomsten ervan ondertekend, aldus de minister van Vervoer Aziz Rebbah tijdens een perspunt in Rabat zaterdag.
Volgens Rebbah zal de HSL niet alleen de reistijd verbeteren, maar ook een aanzienlijke impact hebben op de verkeersveiligheid en de regio’s dat de trein zal kruisen.
Omar Balafrej, voorzitter van de NGO "Klaarheid, ambitie en moed" en aanhanger van de beweging "Stop HSL", heeft een heel andere mening. De initiatiefnemer van "Stop TGV", denkt namelijk dat Marokko behoefte heeft aan industrialisatie, en dat de 4,5 miljard dollar dat de HSL zal kosten, goed zijn voor 6000 hectare industriële zones.
Donderdag had Aziz Rebbah een debat verlaten over de HSL tussen regeringsleden en activisten van "Stop TGV". Volgens de minister werd zijn vertrek gemotiveerd door de aanwezigheid van jongeren die pamfletten uitdeelden waarin het HSL-project als diefstal werd beschreven.
De hogesnelheidslijn, nu met hand en tand verdedigd door de PJD, was vóór de benoeming van de regering, door PJD-minister Lahcen Daoudi als katastrofisch omschreven.
Marokko introduceert mystery guests in hotels
Vrouw van Marokkaanse expat gearresteerd voor overspel in Nador
Lamine Yamal baalt: geen auto van FC Barcelona
Trouwen via TikTok: Marokkaanse fkih maken het mogelijk
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokkaanse douaneregels voor auto-overdracht diaspora
Marokko introduceert mystery guests in hotels
Vrouw van Marokkaanse expat gearresteerd voor overspel in Nador
Trouwen via TikTok: Marokkaanse fkih maken het mogelijk
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Nieuwe metaalvondsten in Marokko: koper, goud en zilver
Tanger verscherpt bouwcontrole na mislukt project
Drones, helikopters, raketten… Marokko bereidt zich voor