24 april 2012 - 16:44 - Marokko
Politieke partijen die zich nu verzetten tegen het project van een Marokkaanse HSL, hebben zelf de eerste overeenkomsten ervan ondertekend, aldus de minister van Vervoer Aziz Rebbah tijdens een perspunt in Rabat zaterdag.
Volgens Rebbah zal de HSL niet alleen de reistijd verbeteren, maar ook een aanzienlijke impact hebben op de verkeersveiligheid en de regio’s dat de trein zal kruisen.
Omar Balafrej, voorzitter van de NGO "Klaarheid, ambitie en moed" en aanhanger van de beweging "Stop HSL", heeft een heel andere mening. De initiatiefnemer van "Stop TGV", denkt namelijk dat Marokko behoefte heeft aan industrialisatie, en dat de 4,5 miljard dollar dat de HSL zal kosten, goed zijn voor 6000 hectare industriële zones.
Donderdag had Aziz Rebbah een debat verlaten over de HSL tussen regeringsleden en activisten van "Stop TGV". Volgens de minister werd zijn vertrek gemotiveerd door de aanwezigheid van jongeren die pamfletten uitdeelden waarin het HSL-project als diefstal werd beschreven.
De hogesnelheidslijn, nu met hand en tand verdedigd door de PJD, was vóór de benoeming van de regering, door PJD-minister Lahcen Daoudi als katastrofisch omschreven.
Douanegids 2025: nieuwe regels voor Marokkaanse diaspora
EasyJet start nieuwe wintervluchten naar Marokko
Controversiële campagnes in Marokko zorgt voor spanning
Verdachte dood tiener schokt Marokkaans dorp
Steen door voorruit auto Cheb Rezki op snelweg
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
EasyJet start nieuwe wintervluchten naar Marokko
Controversiële campagnes in Marokko zorgt voor spanning
Verdachte dood tiener schokt Marokkaans dorp
Familietrip eindigt in drama op strand Tanger
Boeing Koning Mohammed VI doet testlanding in Al Hoceima
Vakantiedrukte in M’diq-Fnideq: chaos door massale toestroom
Huurauto slaat over de kop in Driouch, meerdere slachtoffers
Ongeval bij M’diq-Fnideq legt pijnpunten arbeidsmarkt bloot