11 augustus 2025 - 16:20 - Marokko
De gemoederen in de Marokkaanse taxisector lopen hoog op. De recente invoering van gestandaardiseerde contracten, bedoeld om de branche te moderniseren, heeft een diepe wig gedreven tussen de betrokken partijen. De aanleiding is een felle onenigheid over de financiële voorwaarden, die de sector dreigt te verlammen en twee kampen lijnrecht tegenover elkaar zet.
Aan de ene kant van het conflict staan de eigenaren van de taxilicenties. Voor hen zijn de nieuwe regels een stap vooruit. "Dat er nu contracten worden afgesloten met een huurprijs tussen 4000 en 7000 dirham is een uitstekende zaak die de sociale positie van deze groep kan versterken", zegt Mohamed Benyacoub, voorzitter van de belangenvereniging Al-Ismaïlia Taxi in Meknes. De formele contracten maken volgens hem een einde aan schimmige betalingen ‘onder tafel’, de ‘halawa’, en dwingen vergunninghouders bovendien hun belasting- en sociale premies correct af te dragen. Benyacoub merkt ook op dat geschillen nu steeds vaker door de rechtbank worden beslecht, wat hij ziet als een teken van toenemende transparantie.
Lees ook: Belg betaalt €250 voor taxirit van €116 door Eid ul-Adha
Tegenover de vergunninghouders staan de chauffeurs zelf, en voor hen is het een heel ander verhaal. Een woordvoerder van de nationale taxivakbond is onverbiddelijk: "De chauffeurs kunnen een dergelijke huur, die oploopt tot 7000 dirham, onmogelijk dragen." Hij stelt dat wie een dergelijk contract tekent, "zichzelf onderwerpt aan een enorme sociale druk". Dit dwingt chauffeurs om onafgebroken te werken, enkel en alleen om de torenhoge huur en de kosten voor het onderhoud van de wagen te kunnen betalen.
Lees ook: Woede in Tanger over illegale taxitarieven
Deze financiële wurggreep vormt een directe bedreiging voor de kwaliteit van de dienstverlening, waarschuwt de expert. Hij geeft aan dat een huurprijs van 2000 tot 4000 dirham gangbaar is, waarbij het hoogste bedrag al als "overdreven" wordt beschouwd. De vakbondsman hekelt het feit dat de licenties, die ooit als koninklijke gunst werden verleend, zijn verworden tot een vorm van passief inkomen. "De vergunningen veranderen na een administratief traject in een bron van inkomen zonder arbeid", concludeert hij.
Marrakech blijft trekpleister voor de groten der aarde
Investeren in Marokko? Diaspora botst op muur van regels
Onrust in taxiwereld Marokko door nieuwe contracten
Dirham onder druk door euro, maar reserves groeien gestaag
Personeel Jawaz-snelwegpas per direct ontslagen in Marokko
Vastgoed Marokko: tot 100% commissie!
Marrakech blijft trekpleister voor de groten der aarde
Onrust in taxiwereld Marokko door nieuwe contracten
Personeel Jawaz-snelwegpas per direct ontslagen in Marokko
Vastgoed Marokko: tot 100% commissie!
Vluchten naar Marokko: Volotea vervangt Ryanair
Reeks veroordelingen treft politieke elite in Marokko
Dure boulevard in Tetouan is dierenstal geworden
Ontbindend lichaam Belg gevonden in woning in Marokko