Zoeken

"Nieuwe Marokkaanse auto niet 100% Marokkaans", expert eist opheldering

9 november 2025 - 15:00 - Marokko

De recente aankondiging van een nieuw NEO-voertuig Dial-E, mogelijk elektrisch, roept in Marokko nieuwe vragen op over het lot van het eerder beloofde automodel en diens afwezigheid op de nationale markt. Een expert stelt dat dit probleem niet zozeer ligt in de aard van de nieuwe auto, maar in het gebrek aan transparantie en het ontbreken van duidelijke communicatie van het bedrijf. Dit heeft geleid tot kritiek op zowel de herkomst van de onderdelen als de toekenning van staatssteun.

Volgens de expert is er geen sprake van 100 procent Marokkaanse voertuigen. Hij stelt dat "noch de eerste auto, noch de ’slimme auto’, noch zelfs de elektrische versie 100 procent Marokkaans zijn: al hun onderdelen, van het design tot de naverkoopdiensten, zijn geheel of gedeeltelijk afkomstig van andere bedrijven". Hij bevestigt zelfs dat "het exterieurontwerp van het nieuwe model uit China geïmporteerd is". De lancering van de Dial-E had volgens hem gepaard moeten gaan met volledige openheid, terwijl de huidige situatie "een grote onduidelijkheid" onthult. Dit komt neer op een "vorm van misleiding jegens de Marokkaanse consument, en zelfs jegens de autoriteiten en de nationale markt."

Lees ook: Dial-E, Marokko’s eerste elektrische auto

Wat betreft de publieke steun, verduidelijkt de onderzoeker dat "dit op zich geen fout is, maar het moet wel binnen een duidelijk kader passen". Hij wijst op het bestaan van het Fonds Mohammed VI voor de Investering, dat 19 miljard dirham omvat in het kader van het Investeringspact, dat in maart 2023 van kracht werd. Hieruit is reeds meer dan 2 miljard dirham verdeeld onder Marokkaanse investeerders in diverse strategische sectoren, waaronder de automobiel-, agrovoeding- en luchtvaartsector, met voorschotten tot 1,1 miljard dirham.

Redouani voegt eraan toe dat "als de onderneming NEO Motors Maroc voldoet aan het bestek, met name een kapitaal van meer dan 50 miljoen dirham en activiteit in een strategische sector zoals de automobielindustrie, zij waarschijnlijk deze steun heeft ontvangen". Hij benadrukt verder het probleem van de billijkheid tussen Marokkaanse ondernemingen. Er mag volgens hem "noch favoritisme, noch opaciteit" zijn en "de steun moet worden toegekend volgens duidelijke en gepubliceerde criteria".

Lees ook: Marokkaans automerk Neo Motors is hit (video)

Tot slot betreurt de onderzoeker het feit dat "de details met betrekking tot de in het kader van het Investeringspact voorziene overheidssteun niet openbaar worden gemaakt". Dit in tegenstelling tot de praktijk in andere landen, waar ministeries van Investeringen de lijst van begunstigden publiceren. Hij concludeert dat "de afwezigheid van deze informatie de verspreiding van geruchten bevordert, of die nu gegrond zijn of niet."

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team