Zoeken

Autoverhuur Marokko: wet legt ondernemers lam, slechts 2% nog actief

25 november 2025 - 14:00 - Marokko

De Marokkaanse autoverhuursector beleeft een periode van bemoedigende groei, voornamelijk dankzij de sterke terugkeer van toeristen. Desondanks staat de branche voor aanzienlijke uitdagingen, met name op het gebied van nieuwe wet- en regelgeving. Dit is de conclusie van Tarik Dbilij, voorzitter van de Federatie van Autoverhuurders Zonder Chauffeur (FLASCAM), die aandringt op een grondige aanpassing van het wettelijke kader om de noodzakelijke herstructurering van de sector te realiseren.

De sector herstelt zich duidelijk na een aantal moeilijke jaren. Tarik Dbilij spreekt over 2025 als een ’goed jaar’. De massale toestroom van buitenlandse toeristen naar de Marokkaanse steden komt alle professionals ten goede. De voorzitter van de FLASCAM verklaarde in een interview met Finances News Hebdo dat niet alleen de vraag van buitenlandse bezoekers toeneemt, maar dat er ook een sterke opleving is bij de nationale klantenkring.

Lees ook: Naar Marokko met een geleende of huurauto, dit zijn de regels

Toch ondervindt de sector hinder van nieuwe reglementaire obstakels. Dbilij uit zijn bezorgdheid over het nieuwe bestek dat, hoewel het bedoeld was om de markt te zuiveren, de gewenste effecten niet heeft gehad. Sterker nog, het heeft de oprichting van nieuwe verhuuragentschappen juist afgeremd, zo stelt hij. Hij wijst bovendien op het ongewenste gedrag van verhuurders die "hun bedrijf failliet verklaren om onder een andere naam een nieuw bedrijf te openen", waarmee zij verplichtingen tegenover banken, de fiscus en leveranciers ontduiken.

Dit heeft verstrekkende gevolgen: volgens Dbilij is nog slechts 2 procent van de verhuurders daadwerkelijk actief op de automarkt, een situatie die ten koste gaat van de kleinere, integere agentschappen. De FLASCAM-voorzitter roept daarom op tot hervorming om het wettelijke kader te herzien. Hij pleit voor een nieuw bestek dat de aanbevelingen van de federatie integreert om zo een echte herstructurering van de sector op gang te brengen. Het ministerie van toezicht staat naar verluidt open voor hun opmerkingen.

Op het vlak van duurzaamheid zijn er wel positieve ontwikkelingen. Dbilij merkt op dat steeds meer operators elektrische of hybride voertuigen in hun wagenpark opnemen. De FLASCAM staat volledig achter "een mobiliteit zonder CO₂-uitstoot". Hoewel veel agentschappen al laadpalen hebben geïnstalleerd, zijn er nog stimuleringsmaatregelen nodig, zowel fiscaal als reglementair, om deze transitie te versnellen. De verhuurders vormen een essentiële schakel en vertegenwoordigen 30 procent van de totale voertuigverkoop, oplopend tot 64 procent bij sommige merken.

Lees ook: Waarschuwing voor oplichting met huurauto’s in Marokko deze zomer

Zij zijn daarmee een doorslaggevende factor in de sector. Dbilij projecteert dat de verhuurders tegen eind 2025 hopen een globaal aankoopquotum van 55 procent te bereiken. Over de opkomst van Chinese automerken merkt hij ten slotte op dat deze "een reële meerwaarde" op de Marokkaanse markt brengen. Hun succes hangt echter sterk af van de inzet van de distributeurs, waarbij de dienst na verkoop – de beschikbaarheid van reserveonderdelen en de competitiviteit van de geleverde diensten – een essentieel onderscheidend element voor de klant blijft.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team