6 december 2022 - 16:00 - Economie
De Marokkaanse automarkt heeft, na drie opeenvolgende maanden van groei, in november 2022 opnieuw een daling van de verkoop geregistreerd.
Na een opleving in de voorgaande drie maanden is de Marokkaanse automarkt in november opnieuw gedaald. De inschrijvingen van nieuwe auto’s daalden met 7,4% op jaarbasis tot 145.289 eenheden, volgens de statistieken van de Marokkaanse Vereniging van Importeurs van Motorvoertuigen (AIVAM). In vergelijking met november 2021 daalden ze vorige maand met 12,85% tot 11.288 verkochte voertuigen.
Lees ook: Dacia onthult Marokkaanse Sandero Streetway (video)
Het aantal inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen daalde in november met 13,45% tot 1383 eenheden. De totale verkoop in 2022 daalde met 15,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 16.394 exemplaren.
Lees ook: Daling verkoop nieuwe auto’s in Marokko
Dacia bleef het meest verkochte merk met 35.238 nieuwe registraties, een daling van 13,5%. Het heeft een marktaandeel van 21%. Het Franse merk wordt gevolgd door Renault (23.152 voertuigen, 12,6% groei op jaarbasis) en Hyundai (14.030 voertuigen, +9,5%). Peugeot (10.321 voertuigen, -7,3 %) en Toyota (6737 voertuigen, +11,3 %) vervolledigen de top 5.
Marokko pompt miljarden in modernisering luchthavens
Marokko wil illegaal plattelandsvervoer legaliseren
Saad Lamjarred en Manal Benchlikha strijden voor award
Klachten in Noord-Marokko: te weinig vluchten tussen Tanger en Al Hoceima
Koning Mohammed VI spreekt zieke koningin Camilla
Binationals willen keuze voor Marokko herzien
Meststoffen: Marokkaanse OCP slaat terug in Verenigde Staten
Wisselkoers dirham beweegt: daling ten opzichte van euro
Turkse film hit in Nador
Tanger koploper in elektrische auto-industrie
Einde brood van 1,20 dirham in Marokko?
Marokko importeert olijfolie uit Brazilië
Europese tarwe-export krijgt boost dankzij Marokko
Transportsector Marokko: miljarden voor modern en veilig netwerk