Zoeken

McDonald’s: boycot in Arabische landen doet pijn

7 februari 2024 - 12:00 - Economie

©

De oorlog tussen Israël en de Palestijnse beweging Hamas heeft een negatieve impact op McDonald’s. De fastfoodketen ervaart een terugval in haar verkopen in het Midden-Oosten en Noord Afrika.

De boycotcampagnes leidden tot regionale commerciële verliezen voor McDonald’s in het Midden-Oosten en Noord Afrika, vanwege beschuldigingen dat het merk Israël steunt. In een verklaring liet de in Chicago gevestigde hamburgerketen weten dat het in het vierde kwartaal een omzet van 6,41 miljard dollar registreerde, terwijl analisten uitgingen van 6,45 miljard dollar. De omzet steeg jaar op jaar met 8%, maar op vergelijkbare basis slechts met 3,4%, aldus de fastfoodketen.

Lees ook: McDonald’s voelt druk van boycot in Marokko

In de Verenigde Staten stegen de verkopen met 4,3%. Wat de internationale activiteiten (exclusief franchises) betreft, was er een groei van 4,4%, met sterke prestaties in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Canada, die echter deels teniet werden gedaan door een terugval in Frankrijk. De nettowinst steeg jaarlijks met 7% tot 2,04 miljard doller.

Lees ook: Boycotacties in Arabische landen: McDonald’s en Starbucks hard geraakt

"Zoals we eerder hebben aangegeven, is onze visie dat zolang dit conflict, deze oorlog doorgaat, we geen plannen maken, we verwachten geen significante verbetering in deze situatie. Wat er gebeurt is een menselijke tragedie en ik denk dat dit drukt op merken zoals die van ons", reageerde Chris Kempczinski, CEO van McDonald’s.

Bladna.nl