10 november 2025 - 07:00 - Marokko
De Marokkaanse Koninklijke Luchtmacht (FRA) staat voor een cruciale beslissing: het moderniseren van de verouderde vloot transportvliegtuigen. Twee luchtvaartgiganten strijden om deze lucratieve order: de Amerikaanse C-130J Super Hercules van Lockheed Martin en de Braziliaanse C-390 Millennium van Embraer. Hoewel het Braziliaanse toestel een sterke concurrent is, wijst alles er volgens experts op dat de strategische race gewonnen zal worden door de Verenigde Staten.
"Er is meer kans dat de keuze Amerikaans is dan Braziliaans," analyseert consultant Abdelhamid Harifi. De deskundige verklaart deze voorkeur door het concrete engagement van Lockheed Martin in Marokko, in tegenstelling tot Embraer, wiens plannen beperkt blijven tot intentieverklaringen. De Amerikaanse fabrikant is gestart met een "reële investering" die het Marokkaanse plan voor industriële opkomst in de luchtvaart ondersteunt. Dit omvat een "echte technologieoverdracht" om lokale technici op te leiden voor onderhoud.
Lees ook: Marokko in wereldtop, vierde luchtmacht in Afrika
De investering in technologieoverdracht is extra belangrijk, omdat deze ook de modernisering van de meer dan 45 jaar oude C-130H-vliegtuigen omvat. Harifi benadrukt dat deze lokale aanpak nodig is vanwege de "vertraging in de besluitvorming voor de aankoop van nieuwe vliegtuigen" en de noodzaak om een overgangsperiode te garanderen.
Op technisch vlak heeft de C-130J een significant voordeel: het deelt veel logistieke en onderhoudsprocedures met de huidige C-130H-vloot. "Het C-130J beschikt over een onderhoudsprogramma dat bijna 65% vertegenwoordigt van wat momenteel voor de C-130H wordt gedaan," aldus Harifi. Dit bespaart een "zeer zware investering" in infrastructuur en gespecialiseerde opleidingen die de Braziliaanse C-390 wel zou vereisen.
Lees ook: Marokkaans leger wil Braziliaans vliegtuig KC-390
Bovendien is de ’luxueuze’ C-390 niet geschikt voor ruwe omstandigheden, terwijl Marokko een robuust toestel nodig heeft. "Hij is bijvoorbeeld niet gemaakt om te landen in moeilijke klimatologische omstandigheden," waarschuwt Harifi. Dit, gekoppeld aan politieke factoren zoals de Amerikaanse erkenning van de Marokkaanse soevereiniteit over de Sahara en steun voor resolutie 2797, versterkt de banden tussen Lockheed Martin en de Marokkaanse staat. De expert besluit dat dit "zaken zijn die de kwaliteit van de samenwerking tussen het Amerikaanse bedrijf en de Marokkaanse staat versterken."