27 augustus 2024 - 14:01 - Marokko
Terwijl in Europa de meeste autofabrikanten dieselauto’s uit hun aanbiedingen hebben gehaald, blijft Marokko ze produceren en verkopen. Hoe kan het koninkrijk een balans vinden tussen economische belangen en de bescherming van milieu en gezondheid?
De Marokkaanse auto-industrie staat voor een grote uitdaging: het vinden van een evenwicht tussen economische noodzaak en duurzaamheid. De regering blijft dieselauto’s promoten vanwege de lagere prijs van diesel in vergelijking met benzine. Dit beleid is gericht op het behouden van marktstabiliteit en het bieden van betaalbare opties aan consumenten. De overstap naar schonere auto’s, zoals elektrische voertuigen, vereist bovendien enorme investeringen in infrastructuur, zoals laadstations en wegennetwerken.
Lees ook: Goedkopere olie, duurdere benzine: de Marokkaanse paradox
Maar het gebruik van dieselauto’s heeft wel degelijk gevolgen voor milieu en gezondheid. Dieselmotoren stoten schadelijke stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofoxiden, die ernstige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, zoals astma, luchtweg- en hartaandoeningen. Een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie uit 2012 koppelde deze uitstoot aan een verhoogd risico op long- en blaaskanker. In Marokko wordt de hoge prevalentie van dieselauto’s in verband gebracht met een toename van luchtweg- en urinewegaandoeningen in grote steden. Bovendien dragen dieseluitstoot bij aan luchtvervuiling en de toename van broeikasgassen, wat de klimaatverandering verergert, zoals blijkt uit een rapport van de Wereldbank uit 2021.
Er zijn alternatieve beleidsmaatregelen die de Marokkaanse regering zou kunnen nemen om het gebruik van dieselauto’s te verminderen, zoals in sommige Europese landen gebeurt. Marokko zou bijvoorbeeld belastingmaatregelen kunnen invoeren om het gebruik van dieselmotoren te ontmoedigen, zoals hogere belastingen op vervuilende auto’s en tegelijkertijd belastingvoordelen of financiële prikkels bieden voor de overstap naar elektrische of hybride auto’s. Daarnaast moet Marokko investeren in de verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer, zodat het aantrekkelijker wordt voor mensen om de auto te laten staan.
Lees ook: Onvrede in Marokko: tanken onbetaalbaar
Andere mogelijke oplossingen zijn: financiële en wettelijke stimulansen bieden voor de aankoop van elektrische auto’s, zoals belastingverlagingen en vrijstellingen van invoerrechten; de infrastructuur voor elektrische auto’s verbeteren, zoals het aantal laadstations uitbreiden en de toegang ertoe vergemakkelijken; bewustmakingscampagnes lanceren om het publiek te informeren over de gezondheids- en milieurisico’s van diesel en het belang van de overstap naar schonere alternatieven; en tot slot, individuele verantwoordelijkheid aanmoedigen en burgers stimuleren om duurzamer gedrag te vertonen.
Tanger in het donker door ’grap’ van 18-jarige
Tientallen arrestaties na online oproep in Tanger en Tetouan
Eerste geval van apenpokken in Marokko
Marokko opent eerste legale cannabisfabriek in Taounate
Britse groep boort succesvol naar gas in Marokko
Nieuwe dam in Al Hoceima bijna klaar
Tanger in het donker door ’grap’ van 18-jarige
Tientallen arrestaties na online oproep in Tanger en Tetouan
Eerste geval van apenpokken in Marokko
Nieuwe dam in Al Hoceima bijna klaar
Man bezwijkt aan alcoholvergiftiging in Nador
Marokko stuurt Algerijnen en Tunesiërs terug naar huis
Uitmuntendheid Marokkaanse veiligheidsdiensten erkend
Man springt uit raam ziekenhuis Ajdir na amputatie