9 mei 2014 - 19:01 - Marokko
In Marokko is de auto nog steeds een luxe, vooral vanwege de druk uitgeoefend door autodealers om de invoer van tweedehands auto’s te blokkeren. Eind 2013 telde het land 3,28 miljoen voertuigen voor ruim 33 miljoen inwoners. Dat is 5,19% meer dan in 2012.
Deze stijging is grotendeels toe te schrijven aan de aankoop van bedrijfsvoertuigen.
Personenauto’s zijn goed voor 70% van het wagenpark in Marokko. Hun aantal is vorig jaar met 5,9% toegenomen. Deze cijfers tonen aan dat slechts 70 op 1000 inwoners een auto hebben tegen 700 in Europa.
Bovendien zijn Casablanca en Rabat samen goed voor 50% van het Marokkaans wagenpark. Enkel in de economische metropool al rijden bijna 1,5 miljoen auto’s, een aantal dat in de komende 20 jaar zal verviervoudigen.
In 2013 werden in Marokko 120.000 nieuwe voertuigen verkocht, waarvan 108.000 aan particulieren. Dat is 7% minder dan in 2012. Vooral low-cost wagens zijn erg in de trek. De verkopen van low-cost automerk Dacia zijn bijvoorbeeld met 22% toegenomen.
Ongerustheid in Tanger door grote actie bij Bank Al-Maghrib
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Ongerustheid in Tanger door grote actie bij Bank Al-Maghrib
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko en Algerije wedijveren ook over militair budget