14 november 2022 - 22:00 - Marokko
Marokko en Algerije zijn al jaren in conflict, voornamelijk vanwege de Marokkaanse Sahara. Daar komt nu een andere kwestie bij, met name de aanleg van de gasleiding die Nigeria met Europa zal verbinden.
In augustus 2021 verbrak Algerije de diplomatieke betrekkingen met Marokko, onder meer vanwege de Sahara. In zijn recente toespraak ter gelegenheid van de verjaardag van de Groene Mars, ging Koning Mohammed VI in op een ander twistpunt tussen de twee landen: de aanleg van een gaspijpleiding om gas van Nigeria via Marokko naar Europa te vervoeren.
Lees ook: Algerije versnelt aanleg gaspijpleiding door de Sahara
Algerije opperde tientallen jaren geleden voor het eerst het idee van een trans-Saharaanse gaspijpleiding. Deze pijpleiding zou Nigeria via Niger met Algerije verbinden en vervolgens via de bestaande pijpleidingen naar Europa worden geleid. Marokko van zijn kant heeft het project van de gaspijpleiding Nigeria-Europa via zijn grondgebied in 2016 op de lijst gezet tijdens een bezoek van Koning Mohammed VI aan de Nigeriaanse president Muhamadu Buhari in Lagos. De vorst kondigde de aanleg aan van de pijpleiding Nigeria-Marokko, die gas van Nigeria naar Europa zal brengen en ook een dozijn West-Afrikaanse landen zal verbinden.
Wat de kosten betreft, is de Algerijnse optie, met een begroting van ongeveer 13 miljard euro, goedkoper dan de Marokkaanse optie, met een begroting van ongeveer 25 miljard euro, wegens de lengte van de pijpleiding. Het voorstel van Rabat lijkt echter de veiligere optie, aangezien het grootste deel van de infrastructuur "offshore" loopt. Het voorstel van Algiers daarentegen loopt door het noorden van Nigeria en Niger, dat wordt geteisterd door jihadistisch geweld.
Lees ook: Gaspijpleiding Marokko-Nigeria: update
Volgens Gonzalo Escribano, onderzoeker bij Elcano en deskundige op het gebied van energiebeleid, zijn beide projecten "niet haalbaar". Volgens hem is de aanleg van pijpleidingen van meer dan 1500 kilometer niet praktisch en niet rendabel, omdat het beter is vloeibaar aardgas (LNG) te kopen en per schip te vervoeren. Bovendien zouden beide projecten niet worden gesteund door grote banken en financiële instellingen, en al helemaal niet door de Europese Unie, die de bouw van de gasinfrastructuur niet kan financieren, aldus de deskundige.
Marokko wil 600.000 schapen importeren voor Eid ul-Adha
Azzedine Ounahi krijgt bod die hij niet kan weigeren
Toestel Royal Air Maroc aan grond door motorstoring in Parijs
Prinses Amalia terug in Nederland na bedreigingen Mocro Maffia
Nieuwe club voor Sofyan Amrabat?
Nieuwe vliegtuigen voor Royal Air Maroc
Marokko wil 600.000 schapen importeren voor Eid ul-Adha
Nieuwe vliegtuigen voor Royal Air Maroc
Marokko in wereldtop goedkoopste familievakantiebestemmingen
Grotten van Hercules in Tanger bedreigd door bouwprojecten
Jonge vrouw vermoord na wilde avond in toeristencomplex Marrakech
Rotterdamse influencer Armani vast in Marokko na omstreden blind dating
Marokkanen verwerpen influencers
Ezel verminkt in Marokko, beul vervolgd