Zoeken

Marokko en Algerije ruziën over gaspijpleiding met Nigeria

14 november 2022 - 22:00 - Marokko

©

Marokko en Algerije zijn al jaren in conflict, voornamelijk vanwege de Marokkaanse Sahara. Daar komt nu een andere kwestie bij, met name de aanleg van de gasleiding die Nigeria met Europa zal verbinden.

In augustus 2021 verbrak Algerije de diplomatieke betrekkingen met Marokko, onder meer vanwege de Sahara. In zijn recente toespraak ter gelegenheid van de verjaardag van de Groene Mars, ging Koning Mohammed VI in op een ander twistpunt tussen de twee landen: de aanleg van een gaspijpleiding om gas van Nigeria via Marokko naar Europa te vervoeren.

Lees ook: Algerije versnelt aanleg gaspijpleiding door de Sahara

Algerije opperde tientallen jaren geleden voor het eerst het idee van een trans-Saharaanse gaspijpleiding. Deze pijpleiding zou Nigeria via Niger met Algerije verbinden en vervolgens via de bestaande pijpleidingen naar Europa worden geleid. Marokko van zijn kant heeft het project van de gaspijpleiding Nigeria-Europa via zijn grondgebied in 2016 op de lijst gezet tijdens een bezoek van Koning Mohammed VI aan de Nigeriaanse president Muhamadu Buhari in Lagos. De vorst kondigde de aanleg aan van de pijpleiding Nigeria-Marokko, die gas van Nigeria naar Europa zal brengen en ook een dozijn West-Afrikaanse landen zal verbinden.

Wat de kosten betreft, is de Algerijnse optie, met een begroting van ongeveer 13 miljard euro, goedkoper dan de Marokkaanse optie, met een begroting van ongeveer 25 miljard euro, wegens de lengte van de pijpleiding. Het voorstel van Rabat lijkt echter de veiligere optie, aangezien het grootste deel van de infrastructuur "offshore" loopt. Het voorstel van Algiers daarentegen loopt door het noorden van Nigeria en Niger, dat wordt geteisterd door jihadistisch geweld.

Lees ook: Gaspijpleiding Marokko-Nigeria: update

Volgens Gonzalo Escribano, onderzoeker bij Elcano en deskundige op het gebied van energiebeleid, zijn beide projecten "niet haalbaar". Volgens hem is de aanleg van pijpleidingen van meer dan 1500 kilometer niet praktisch en niet rendabel, omdat het beter is vloeibaar aardgas (LNG) te kopen en per schip te vervoeren. Bovendien zouden beide projecten niet worden gesteund door grote banken en financiële instellingen, en al helemaal niet door de Europese Unie, die de bouw van de gasinfrastructuur niet kan financieren, aldus de deskundige.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team