29 november 2024 - 15:30 - Economie
Met 116 winkels in minder dan een jaar tijd is Kazyon de nieuwe leider in de Marokkaanse discountmarkt. Het succes van de keten is te danken aan CEO Mohamed Benmezouara, die twintig jaar ervaring heeft in de sector en de markt goed kent, en aan de inzet van gekwalificeerd personeel.
"Er is geen groot geheim achter de snelle groei van Kazyon", zegt Benmezouara in een interview met Challenge. "Ik heb het geluk dat ik kan werken met een dynamisch en gemotiveerd lokaal team, waarvan de meeste leden veel ervaring hebben met buurtwinkels. We hebben een strak en geoptimaliseerd bedrijfsmodel, waardoor we snel kunnen uitbreiden en consistente kwaliteit in elke winkel kunnen garanderen. Onze gecentraliseerde bevoorradingsketen is geoptimaliseerd om deze snelle groei te ondersteunen. Door nauw samen te werken met onze leveranciers en onze logistieke processen te stroomlijnen, zorgen we ervoor dat er in elke winkel producten van goede kwaliteit beschikbaar zijn, zelfs tijdens periodes van sterke groei."
Lees ook: Kazyon vs BIM: duel aan de top van hard-discounting in Marokko
Kazyon wil "een belangrijke speler worden in de discountmarkt" in Marokko. "Ons doel is om essentiële producten voor iedereen toegankelijk te maken, met aantrekkelijke prijzen zonder concessies te doen aan de kwaliteit. We zetten ons ook in om lokale leveranciers te ondersteunen en banen te creëren in de regio’s waar we actief zijn. In de eerste vier jaar is een investering van 144 miljoen dollar gepland", aldus Benmezouara. Een van de succesfactoren van Kazyon is volgens hem de focus op klantenservice. "Onze snelle groei bewijst onze toewijding om onze producten voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Ons project is 100% Marokkaans, bedoeld voor alle Marokkanen, met jonge, 100% Marokkaanse talenten en lokale partners en leveranciers."
Om zich te onderscheiden van andere discounters in Marokko, is Kazyon een spaarprogramma gestart en zal het binnenkort eigen merkproducten gaan produceren en verkopen. "Kazyon onderscheidt zich door snelle expansie, een sterke betrokkenheid bij de lokale economie, een concurrerende prijsstrategie en een constante drang naar innovatie", zegt Benmezouara. "Dit maakt ons uniek op de Marokkaanse discountmarkt."
Hoewel de discountsector in Marokko profiteert van ontwikkelingen zoals de groei van de voedingsmiddelenindustrie en de verbetering van de logistiek, zijn er ook uitdagingen. "Met de stijgende prijzen van grondstoffen en de economische schommelingen is het een constante uitdaging om de prijzen laag te houden", zegt Benmezouara. "In de discountsector, waar de marges al klein zijn, is het beheersen van de inflatie een topprioriteit. Door onze kosten te verlagen en alle overbodige uitgaven te vermijden, kunnen we een respectabel inkomen genereren en de meest aantrekkelijke bestemming voor onze klanten blijven."
Lees ook: Kazyon, Egyptische outsider, zet BIM onder druk in Marokko
Op de middellange en lange termijn wil Kazyon in 2025 nog eens 150 nieuwe winkels openen in Marokko en zijn aanwezigheid in alle regio’s versterken. "We zullen lokale leveranciers blijven steunen en banen creëren, en zo een positieve bijdrage leveren aan de Marokkaanse economie", besluit Benmezouara.
Marokkaanse acteur Mustapha Zaari overleden
Mysterieuze ziekte treft schapen en geiten in Marokko
Agadir, magneet voor Europese gepensioneerden
Probeert VS Marokko te beschermen tegen oorlog met Algerije?
Russische diplomaat slachtoffer taxi-rel in Casablanca
Chinese bedrijven omzeilen dreigingen Donald Trump via Marokko
Chinese bedrijven omzeilen dreigingen Donald Trump via Marokko
"Oorlog tussen Marokko en Algerije kan niet volledig worden uitgesloten"
Brandstof in Marokko: trends voor december
Marokko: nieuwe belasting voor de rijksten
Dollar sterker, dirham zwakker
Marokko erg in trek bij buitenlandse investeerders
China-Marokko: een overeenkomst die Europa kan uitsluiten
Kazyon scoort op Marokkaanse markt: 116 winkels in één jaar