15 december 2011 - 12:00 - Economie
De visserijovereenkomst tussen Marokko en de Europese Unie (EU), die zal eindigen in februari 2012, zal niet verlengd worden. Dit besluit van het Europees Parlement (EP) is vandaag genomen, na een rapport van de Finse EP-lid Carl Haglund.
Volgens het rapport, is de visserij-overeenkomst tussen Marokko en de EU vooral voordelig voor Spanje, vermits een honderdtal van de 119 boten die genieten van deze overeenkomst, Spaans is.
"De afwijzing van de verlenging moet niet als een vijandig gebaar naar onze partners worden beschouwd, maar moet worden gezien als een serieuze bewustwording in een ingewikkelde kwestie", zegt Carl Haglund.
Het Finse EP-lid stelt dat de overeenkomst, dat niet voldoende invloed heeft op de economie van de EU, zou kunnen leiden tot "over-exploitatie van bepaalde mariene soorten" die neerkomen op een schending van het internationaal recht, in het bijzonder als de voorwaarden van deze overeenkomst "interfereren met de middelen van de lokale bevolking van de Sahara".
Carl Haglund zegt voorstander te zijn van "een nieuwe overeenkomst met Marokko, maar kwalitatief beter". De volgende visserijprotocol tussen Marokko en de EU moet economisch duurzaam, milieuvriendelijk, sociaal en gunstig zijn voor beide partijen.
De visserijovereenkomst met de EU heeft Marokko meer dan 36 miljoen euro opgebracht.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie