28 juli 2022 - 10:20 - Economie
Marokkaanse huishoudens zullen dit jaar naar verwachting 13 miljard dirham uitgeven aan koffieproducten, volgens een onderzoek van Fitch Solution.
In de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) is Marokko de op een na grootste detailhandelsmarkt voor koffie. De uitgaven van Marokkaanse huishoudens aan koffie zullen naar verwachting met gemiddeld 3,3% per jaar stijgen tot 16 miljard dirham in 2026. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de gemiddelde consument 3500 dirham per jaar aan koffie uitgeeft.
Lees ook: Marokkaanse thee blijft dé nationale drank
Aangezien Marokko geen koffie verbouwt, is het land afhankelijk van invoer. Het grootste deel van de koffie komt uit Indonesië en Vietnam. De invoer van koffie uit Oeganda is echter aanzienlijk toegenomen, van 3,6% in 2012 tot 25,7% in 2021. De invoer bedraagt 320 miljoen dollar. Daarmee is Oeganda nu de grootste leverancier van koffie aan Marokko, met 31,8% van de totale geïmporteerde hoeveelheid in 2021.
Lees ook: Marokkanen consumeren liever lokaal volgens onderzoek
Het aandeel van koffie in de totale gezinsuitgaven voor warme en koolzuurhoudende dranken daalt (32% in 2022). Daarnaast zullen Marokkaanse huishoudens naar verwachting meer uitgeven aan niet-alcoholische dranken, die dit jaar 41,3 miljard dirham zullen bedragen, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 7,3%.
Top voor verjaardag Abraham-akkoorden geannuleerd
Imaan Hammam schittert in nieuwste Tiffany & Co campagne
Spanje stuurt patrouilleboot naar wateren Melilla
Bilal Wahib reageert beheerst op biergooier
Wereld-Marokkanen: producten die vanuit Marokko naar Europa mogen worden meegenomen
Lance Armstrong op huwelijksreis in Marrakech
Marokko krijgt 500 miljoen euro aan Europese steun
Royal Air Maroc voert lijst slechtste luchtvaartmaatschappijen voor verloren bagage aan
Marokko verwacht sterke daling olijventeelt
Marokko trekt Duitse investeerders aan
Graanoogst met 67% gedaald in Marokko
Marokko wil einde maken aan "erfenis" taxivergunningen
Cryptocurrencies in Marokko: van verbod naar regulering
KFC versterkt aanwezigheid in Marokko