28 juli 2022 - 10:20 - Economie
Marokkaanse huishoudens zullen dit jaar naar verwachting 13 miljard dirham uitgeven aan koffieproducten, volgens een onderzoek van Fitch Solution.
In de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) is Marokko de op een na grootste detailhandelsmarkt voor koffie. De uitgaven van Marokkaanse huishoudens aan koffie zullen naar verwachting met gemiddeld 3,3% per jaar stijgen tot 16 miljard dirham in 2026. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de gemiddelde consument 3500 dirham per jaar aan koffie uitgeeft.
Lees ook: Marokkaanse thee blijft dé nationale drank
Aangezien Marokko geen koffie verbouwt, is het land afhankelijk van invoer. Het grootste deel van de koffie komt uit Indonesië en Vietnam. De invoer van koffie uit Oeganda is echter aanzienlijk toegenomen, van 3,6% in 2012 tot 25,7% in 2021. De invoer bedraagt 320 miljoen dollar. Daarmee is Oeganda nu de grootste leverancier van koffie aan Marokko, met 31,8% van de totale geïmporteerde hoeveelheid in 2021.
Lees ook: Marokkanen consumeren liever lokaal volgens onderzoek
Het aandeel van koffie in de totale gezinsuitgaven voor warme en koolzuurhoudende dranken daalt (32% in 2022). Daarnaast zullen Marokkaanse huishoudens naar verwachting meer uitgeven aan niet-alcoholische dranken, die dit jaar 41,3 miljard dirham zullen bedragen, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 7,3%.
Grote familie uit Ouezzane eist actie tegen drankmerk
Achraf Hakimi en rapper Morad samen gespot in Tanger (video)
Boko Haram-leider uitgeschakeld na tip van Marokko
Marokko doet het goed: land telt 7500 miljonairs
Wie is de nieuwe vriendin van Lamine Yamal?
Marokkaanse vastgoedmagnaten verdacht van witwassen drugsgeld
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!