5 april 2025 - 14:00 - Economie
In Marokko liggen de pompprijzen voor diesel en benzine begin april aanzienlijk hoger dan de prijzen die zouden voortvloeien uit de berekeningsmethode die gold vóór de liberalisering van 2015.
Volgens deze oude formule zou de liter diesel niet meer dan 9,73 dirham mogen kosten en de benzineprijs begrensd zijn tot 11,12 dirham voor de betreffende periode. De tarieven die aan de tankstations worden geconstateerd, liggen echter rond de 11 dirham voor diesel en 13 dirham voor benzine. Dit onverklaarbare verschil van meer dan 2 dirham baart veel Marokkanen zorgen.
Lees ook: Brandstofdistributeurs graaien miljarden in Marokko
De analyse van deze situatie wordt met name gevoerd door Elhoussine Elyamani, secretaris-generaal van het Nationaal Syndicaat voor Petroleum en Gas (SNPG) en voorzitter van het Nationaal Front voor de Bescherming van de Marokkaanse Petroleumraffinaderij (FNSSRP). Hij is van mening dat de deregulering van de sector niet heeft geleid tot een concurrerende markt. "De Marokkaanse markt voor koolwaterstoffen is noch concurrerend, noch evenwichtig. Een handvol operatoren eigenen zich het grootste deel van de opslag- en importinfrastructuur toe, waardoor de gehele toeleveringsketen wordt afgesloten", aldus Elyamani. Volgens hem stelt deze marktstructuur een beperkt aantal actoren in staat om aanzienlijke winstmarges te behouden.
Deze prijsstelling heeft directe gevolgen voor het budget van huishoudens, met name die met een beperkt inkomen, voor wie de stijging van de transportkosten zwaar weegt op de koopkracht. Geconfronteerd met deze constatering formuleren verschillende organisaties verzoeken tot wijziging van het huidige kader.
Lees ook: Brandstof in Marokko: Marokkanen klem?
Onder de voorgestelde oplossingen bevinden zich het loslaten van de prijsliberalisering en de terugkeer naar staatstoezicht. Ook wordt de heringebruikname van de enige nationale raffinaderij, die sinds 2015 stilstaat, bepleit. Andere voorstellen betreffen een herziening van de accijnzen op koolwaterstoffen en een beter beheer van de kosten in verband met import en distributie, met als doel de ontwikkeling van de consumentenprijzen te matigen.
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?