24 juli 2020 - 13:10 - Economie
Marokko heeft grote plannen voor de auto-industrie in de komende jaren. Het koninkrijk wil een wereldleider worden in de sector en zal zich daarom moeten richten op een "koolstofvrije industrie".
Het koninkrijk is in de afgelopen jaren een referentie geworden voor de autosector. Enkel China en India doen het nog beter dan Marokko, maar daar wil Rabat verandering in brengen.
L’Economiste bericht dat Marokko naar de eerste plaats streeft en het meest concurrerend land in de autosector wil worden. Het ministerie van Handel en Industrie doet daar het nodige voor.
Met de komst van Renault, Peugeot en ruim 250 autotoeleveranciers, waarvan 22 Franse bedrijven, heeft Marokko belangrijke troeven. Vanuit Marokko worden reeds auto-onderdelen naar 74 landen in de wereld geëxporteerd waaronder Frankrijk, Spanje, Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Mexico en Zuid-Korea.
Minister Moulay Hafid Elalamy van Industrie en Handel stelt dat de grootste klanten van de Marokkaanse auto-industrie Renault, Peugeot-Citroën, Volkswagen, Daimler, Ford, GM en Jaguar Land Rover zijn.
Marokko mikpunt van lastercampagne op TikTok?
Redouan Achergui krijgt 30 jaar cel voor moord op Yentl Heylen
Dieven in Marokko imiteren ’La Casa de papel’
Vrouw valt dood in casino Tanger, parket eist onderzoek
AI voorspelt: "Geen Gouden Bal voor Achraf Hakimi"
Marokko onderzoekt verdacht bedrag van 100 miljoen dirham
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko
Marokko krijgt (eindelijk) toegang tot Amerikaanse vismarkt
Marokko blokkeert lading runderen, duizenden dieren vast in haven