24 juli 2020 - 13:10 - Economie
Marokko heeft grote plannen voor de auto-industrie in de komende jaren. Het koninkrijk wil een wereldleider worden in de sector en zal zich daarom moeten richten op een "koolstofvrije industrie".
Het koninkrijk is in de afgelopen jaren een referentie geworden voor de autosector. Enkel China en India doen het nog beter dan Marokko, maar daar wil Rabat verandering in brengen.
L’Economiste bericht dat Marokko naar de eerste plaats streeft en het meest concurrerend land in de autosector wil worden. Het ministerie van Handel en Industrie doet daar het nodige voor.
Met de komst van Renault, Peugeot en ruim 250 autotoeleveranciers, waarvan 22 Franse bedrijven, heeft Marokko belangrijke troeven. Vanuit Marokko worden reeds auto-onderdelen naar 74 landen in de wereld geëxporteerd waaronder Frankrijk, Spanje, Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Mexico en Zuid-Korea.
Minister Moulay Hafid Elalamy van Industrie en Handel stelt dat de grootste klanten van de Marokkaanse auto-industrie Renault, Peugeot-Citroën, Volkswagen, Daimler, Ford, GM en Jaguar Land Rover zijn.
Toeriste door agressieve aap aangevallen in Marokko
Marokko: nieuwe snelweg voor snellere verbinding noord-centrum
Europa bedreigt geldovermakingen Marokkaanse diaspora
Marokkanen eisen strengere inreisvoorwaarden voor Algerijnen
Nep rechters gearresteerd in Nador
Turkse staalexport naar Marokko explodeert
Turkse staalexport naar Marokko explodeert
Marokkaanse dirham wint terrein op valutamarkt
AliExpress vergemakkelijkt betaling voor Marokkanen
Akkoord bereikt: Russische vissers mogen in Marokko komen werken
Nador West Med: 1,2 miljard dirham voor economische zone
Nieuwe gasvondst in noordoosten Marokko?
Marokko toch geen goudmijn voor investeerders
Marokko verdubbelt invoer uit Rusland