24 juli 2020 - 13:10 - Economie
Marokko heeft grote plannen voor de auto-industrie in de komende jaren. Het koninkrijk wil een wereldleider worden in de sector en zal zich daarom moeten richten op een "koolstofvrije industrie".
Het koninkrijk is in de afgelopen jaren een referentie geworden voor de autosector. Enkel China en India doen het nog beter dan Marokko, maar daar wil Rabat verandering in brengen.
L’Economiste bericht dat Marokko naar de eerste plaats streeft en het meest concurrerend land in de autosector wil worden. Het ministerie van Handel en Industrie doet daar het nodige voor.
Met de komst van Renault, Peugeot en ruim 250 autotoeleveranciers, waarvan 22 Franse bedrijven, heeft Marokko belangrijke troeven. Vanuit Marokko worden reeds auto-onderdelen naar 74 landen in de wereld geëxporteerd waaronder Frankrijk, Spanje, Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Mexico en Zuid-Korea.
Minister Moulay Hafid Elalamy van Industrie en Handel stelt dat de grootste klanten van de Marokkaanse auto-industrie Renault, Peugeot-Citroën, Volkswagen, Daimler, Ford, GM en Jaguar Land Rover zijn.
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht