Marokko: phishing bende opgerold in Tanger
De politie heeft in Tanger een bende opgerold die gespecialiseerd was in het hacken van bankpasjes en bankrekeningen van in het buitenland gevestigde Marokkanen.
17 september 2018 - 15:20 - Wereld
De cijfers zijn indrukwekkend. Een criminele organisatie heeft tientallen miljoenen euros aan geld afkomstig van de drugssmokkel vanuit Marokko, via bankrekeningen in fiscale paradijzen witgewassen.
Het proces van de leden van het netwerk gaat vandaag van start in Parijs. De organisatie importeerde jarenlang tonnen hasj uit Marokko via Spanje. De leider van de bende heet Rachid Mimoun, een 45-jarige Franse Algerijn. De man werd door de familie El Maleh geholpen. Het geld werd via fictieve bedrijven en bankrekeningen in fiscale paradijzen witgewassen. Chinese textielhandelaars in Parijs werkten ook mee.
Een van de broers El Maleh, Meyer, wordt ervan verdacht de hele witwas procedure te hebben bedacht. Hij bezat een bedrijf in Zwitserland en overhandigde cash geld aan zijn broer voor Franse klanten die geld discreet naar Frankrijk wilden repatriëren. Een derde broer, Nessim, zorgde via fictive bedrijven in Groot-Brittannië voor de betaling van de hasj-leveranciers in Marokko.
In totaal worden zeventien mensen tussen 20 en 80 jaar in deze zaak vervolgd. De behandeling ervan loopt tot 12 oktober.
Lees meer
De politie heeft in Tanger een bende opgerold die gespecialiseerd was in het hacken van bankpasjes en bankrekeningen van in het buitenland gevestigde Marokkanen.
De behandeling van de zaak tegen een bende gespecialiseerd in de vervalsing van Schengen visa, werd door het hof van beroep in Fez tot 2 oktober uitgesteld.
Een 60-jarige Fransman is in het Franse Nimes tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld voor drugssmokkel. Met zijn klanten sprak hij gewoonlijk over "couscous".
Marokkaanse terreurverdachten die in Spanje worden vastgehouden hebben beloofd om na hun vrijlating bloedige aanslagen in het Europees land maar ook in Marokko te plegen.
In de regio van Parijs heeft de politie maandag tijdens een antidrugsactie anderhalve ton cannabis afkomstig uit Marokko in beslag genomen.