30 april 2025 - 20:30 - Marokko
Marokko staat op het punt in Casablanca de grootste scheepswerf van Afrika te bouwen, die de concurrentie met de Spaanse scheepswerven moet aangaan.
De scheepswerf van Casablanca zal verrijzen op een terrein van 21 hectare en zal niet alleen gericht zijn op reparatie en onderhoud, maar ook op de bouw van schepen. Het complex zou tegen 2040 honderd schepen moeten produceren om te concurreren met de scheepswerven in Zuid-Europa, zoals die van Spanje en Navantia. De Marokkaanse regering heeft al 300 miljoen dollar in dit megaproject geïnvesteerd, meldt El Economista. De werf zal een droogdok van 244 meter lang en 40 meter breed omvatten, evenals een verticale lift die schepen tot 9000 ton kan ontvangen.
Lees ook: Marokko bouwt grootste scheepswerf van Afrika
Het Nationaal Havenagentschap (ANP) van Marokko heeft enkele weken geleden een aanbesteding uitgeschreven voor de concessie van de scheepswerf voor een periode van 30 jaar. Het ANP zoekt een ervaren internationale operator die in staat is dit complex efficiënt te ontwikkelen, uit te rusten en te exploiteren. Het doel is om in recordtijd aanzienlijke prestaties te leveren, vergelijkbaar met de auto-industrie. In slechts tien jaar tijd is Marokko de grootste Afrikaanse exporteur van auto’s geworden dankzij Renault en Stellantis, die zich in het koninkrijk hebben gevestigd vanwege de lage arbeidskosten, de politieke stabiliteit en de fiscale incentives.
Lees ook: Marokko ontwikkelt eigen handelsvloot
Met de New Casablanca Port Shipyard wil Marokko het marktaandeel van de Spaanse scheepswerven overnemen en concurreren met Navantia, aldus Abdellatif Lhouaoui, communicatiedirecteur van het ANP. Marokko heeft 3500 km kustlijn, meer dan 1,2 miljoen km² maritiem gebied en ruim 43 havens, waaronder 14 commerciële havens. Naast de scheepswerf in Casablanca heeft het koninkrijk maatregelen genomen om de scheepsbouwindustrie te bevorderen, zoals de opstelling van een plan voor de verbetering van de haveninfrastructuur. De haven Tanger Med, een belangrijke concurrent van de Spaanse haven van Algeciras, noteerde in 2024 een groei van 18,8% met 10,24 miljoen behandelde containers.
Marokkaans vastgoed illegaal vanuit Europa verworven
Spanje vreest verlies Sebta en Melilla
Marokkaanse Sahara: nu ook Rusland?
Khadija weigerde avances en werd verminkt, zware celstraf
Atlas Leeuwen: 12 overwinningen die alles veranderen
Nieuw record verbroken in Marokko
Marokkaans vastgoed illegaal vanuit Europa verworven
Khadija weigerde avances en werd verminkt, zware celstraf
Nieuw record verbroken in Marokko
Marokko treedt hard op tegen onbeschoft gedrag
Vroegtijdig einde voor Jamal Ben Saddik in Rotterdam
Sebta onder druk: Spanje verhoogt paraatheid
Oude praktijken verstoren zomer in Marokko
Topontmoeting Koning Mohammed VI en Donald Trump in de maak