2 juli 2023 - 21:30 - Economie
Spanje heeft miljoenen euro’s uitgegeven aan haalbaarheidsstudies voor het project van een spoorwegtunnel naar Marokko via de Straat van Gibraltar. Enorme middelen werden besteed aan Secegsa, het Spaanse studiebureau dat al 42 jaar verantwoordelijk is voor het dossier.
Marokko en Spanje ondertekenden in 1979 een gezamenlijke intentieverklaring onder Hassan II en Juan Carlos I, om een onderzeese tunnel van 42 km te bouwen in de Straat van Gibraltar. Het project is bedoeld om Europa met Afrika te verbinden. De bouw van de tunnel is echter nooit van start gegaan. Ondanks de oprichting van twee openbare studiebedrijven, de SNED in Marokko en de Secegsa in Spanje in de jaren 1980, is de tunnel in de projectfase gebleven, meldt Público.
Lees ook: Tunnel van 42 km om Europa en Afrika te verbinden: het ambitieuze Spaans-Marokkaanse project
In 43 jaar tijd is er nog geen enkele steen gelegd. Toch zijn er milieu- en technische haalbaarheidsstudies voor het project uitgevoerd. In de jaren ’90 hebben de Marokkaanse en Spaanse studiebureaus vergaderingen georganiseerd in Tanger, Madrid, Marrakech en Sevilla om de voortgang van de studies te bespreken. Tussen 1981 en 2014 hebben 10 zeemetingen, waarvan vier in diepte, de orografische en hydraulische complexiteit bevestigd van een dergelijk project in een onstabiele maritieme ruimte, gekenmerkt door de samenloop van de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan.
In een rapport over de periode 1997-2001 merkte de Spaanse Rekenkamer een "onderbreking" op in de uitvoering van de studies en een "stagnatie" van de hoofdactiviteit van Secegsa, waarbij een "significante" overschot aan contant geld werd opgemerkt. In 2017 had het bedrijf tien werknemers met een loonmassa van 384.000 euro per jaar, waarvan bijna de helft, ofwel 181.500 euro, werd toegewezen aan de twee leidinggevende posities. De staatssteun in de afgelopen zeven jaar bedraagt 1,3 miljoen euro.
Lees ook: Tunnel Marokko-Spanje: belangrijke bijeenkomst in Madrid
De realisatie van de tunnel is zeer dichtbij volgens José Luis Goberna, de voorzitter van Secegsa. Hij is ervan overtuigd dat technologische vooruitgang in de tunnelboorindustrie dit "zeer complexe" project zal "versnellen", waarvan de realisatie "de duurzame ontwikkeling, de welvaart en de stabiliteit van de hele regio" zal bevorderen. Het project is haalbaar, volgens Alejandro Castillo, civiel ingenieur en professor aan de Universiteit van Granada. Het zou een investering van 20 miljard euro moeten vergen, wat 2 tot 5% van het Spaanse BBP vertegenwoordigt. De aanleg van de tunnel zou 10 tot 15 jaar eisen.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!