Zoeken

Tunesische delegatie "gegijzeld" door Royal Air Maroc

1 juli 2025 - 11:00 - Marokko

©

Een Tunesische delegatie die voor een economische missie naar Dakar, Senegal reisde, beweert een ware beproeving te hebben meegemaakt aan boord van Royal Air Maroc. De reis werd gekenmerkt door een reeks ongemakken, van vluchtvertragingen tot verdwenen bagage en gemiste aansluitingen.

De ellende begon al tijdens de heenreis, toen de vlucht zonder duidelijke reden twee uur vertraging opliep. Eenmaal aangekomen in Dakar, ontdekte de delegatie dat een koffer met belangrijk educatief materiaal voor hun seminar spoorloos was. "We vroegen of die met de vlucht van 18.00 uur meekon, en daarna met die van 01.00 uur ’s nachts," verklaarde een passagier aan L’Économiste Maghrébin. Bij een controle om 02.00 uur bleek de bagage nog steeds zoek, en er was geen medewerker van de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij te vinden die schriftelijke garanties kon geven.

Lees ook: Royal Air Maroc flopt op veiligheidsranking

De terugvlucht verliep evenmin vlekkeloos. Ook deze vlucht, Dakar-Casablanca, vertrok later dan gepland – om 03.05 uur in plaats van 02.25 uur. De stewardessen verzekerden de passagiers dat de aansluitende vlucht naar Tunis, gepland om 07.50 uur, zou wachten. Het vliegtuig landde om precies 07.00 uur op de luchthaven. Maar toen de passagier om 07.25 uur bij de gate arriveerde, bleek haar naam al van de passagierslijst te zijn verwijderd. Opvallend genoeg konden andere passagiers van dezelfde vlucht, die later arriveerden, wel zonder problemen instappen. Haar pogingen om alsnog aan boord te komen, waren vruchteloos. "Het leek wel gemaskeerde overboeking," zuchtte ze, "alsof ze bepaalde reizigers verwijderden om bevoordeelde personen in te passen."

Lees ook: Royal Air Maroc keldert in mondiale luchtvaarttop

Hoewel overboeking wettelijk is toegestaan, ontving de passagier geen schriftelijke bevestiging, geen compensatie en geen hotelaccommodatie. De babage van Jihene arriveerde uiteindelijk pas ná afloop van haar seminar. "Ze adviseerden me om online een klacht in te dienen, maar ik kreeg geen ontvangstbewijs en geen termijn," betreurde ze.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team