1 januari 2011 - 18:32 - Economie
De nieuwe Trans-Maghreb snelweg die Mauritanië, Marokko, Algerije, Tunesië en Libië moet verbinden op een afstand van meer dan 2500 km, is het grootste en duurste infrastructurele project in Afrika.
Volgens een klassering van "Associated Press" over infrastructuur-projecten in de wereld, komt de Trans-Maghreb snelweg in de top 30 van de grootste projecten op aarde.
De snelweg, gedeeltelijk uitgesteld vanwege de economische crisis, is reeds operationeel in Tunesië op 310 km (Oued Zarga-Tunis-Sousse-Sfax).
In Marokko is de snelweg die via Laayoune moet passeren, reeds in dienst tussen Agadir, Marrakech, Casablanca, Rabat en Fez. De aansluitende gedeelte tussen Fez en Oujda, gelegen op de Marokkaans-Algerijnse grens, moet dit jaar rond de zomer worden afgerond.
Het Algerijnse gedeelte die de Marokkaanse en de Tunesische grenzen moet verbinden, is ook in constructie voor een inbedrijfstelling gepland in 2011, terwijl de Libische deel zal worden uitgevoerd in samenwerking met Italië voor een levering in 2014. Alleen Mauritanië staat achter op de planning door gebrek aan financieringen.
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Hakim Ziyech met moeder, Nayef Aguerd en Kurt Zouma in Marrakech
Nieuwe metaalvondsten in Marokko: koper, goud en zilver
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie
DFDS koopt scheepvaartroutes Spanje-Marokko