1 januari 2011 - 18:32 - Economie
De nieuwe Trans-Maghreb snelweg die Mauritanië, Marokko, Algerije, Tunesië en Libië moet verbinden op een afstand van meer dan 2500 km, is het grootste en duurste infrastructurele project in Afrika.
Volgens een klassering van "Associated Press" over infrastructuur-projecten in de wereld, komt de Trans-Maghreb snelweg in de top 30 van de grootste projecten op aarde.
De snelweg, gedeeltelijk uitgesteld vanwege de economische crisis, is reeds operationeel in Tunesië op 310 km (Oued Zarga-Tunis-Sousse-Sfax).
In Marokko is de snelweg die via Laayoune moet passeren, reeds in dienst tussen Agadir, Marrakech, Casablanca, Rabat en Fez. De aansluitende gedeelte tussen Fez en Oujda, gelegen op de Marokkaans-Algerijnse grens, moet dit jaar rond de zomer worden afgerond.
Het Algerijnse gedeelte die de Marokkaanse en de Tunesische grenzen moet verbinden, is ook in constructie voor een inbedrijfstelling gepland in 2011, terwijl de Libische deel zal worden uitgevoerd in samenwerking met Italië voor een levering in 2014. Alleen Mauritanië staat achter op de planning door gebrek aan financieringen.
Atleet Mehdi Raiss overleden tijdens verblijf in Marokko voor huwelijk
IPTV in België: tienduizenden gebruikers bekend, celstraf dreigt
Stellantis brengt Chinees EV-merk naar Marokko
Marathon in Rif voor vermoord Marokkaans koppel in België
Grenspost Beni Nssar onder spanning heropend
Spanjaard overleden na brutale aanval in Marokkaanse geboortestad
IPTV in België: tienduizenden gebruikers bekend, celstraf dreigt
Stellantis brengt Chinees EV-merk naar Marokko
Strenge controle op brandstof in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro