9 november 2020 - 15:00 - Economie
Hoewel de gezondheidscrisis in volle gang is, gaat de ontwikkeling van de automobielsector in Tanger Med ongestoord verder. Bijna een half dozijn fabrikanten van auto-onderdelen hebben hun bedrijf in deze zone gevestigd die vooral produceert voor de export naar Europa.
De interesse van investeerders in de automobielsector voor het industriële platform Tanger Med is nog altijd groot. Onlangs heeft een Koreaanse specialist in raamregelaars en deuropeningsmodules, Kwangjin, zijn activiteiten in de industriezone in Tanger opgestart. Tevens produceren zij scharnieren en pedalen voor verschillende autofabrikanten, waaronder Renault, Samsung Motors, PSA, Hyundai, Kia, en ook merken van de General Motors- en Volkswagen-groepen. De Tanger Med-fabriek beslaat 15.000 m² van de totale oppervlakte van het industriële platform, meldt L’Economiste.
Ook de Franse specialist in matrijzenbouw, Tecma Global Solutions (TGS) is sinds kort begonnen met een productiesite voor afgewerkte en half-afgewerkte kunststof spuitgietmatrijzen voor automobieltoepassingen. Hiermee moet er snel kunnen worden ingespeeld op de wensen van de klant, door een reeks matrijzen beschikbaar te stellen aan autofabrikanten in Marokko en Europa.
De dochteronderneming van het Spaanse Gravalos, Gravesa, heeft eveneens een fabriek in gebruik genomen op het industriële platform Tanger Med. In de fabriek met een vloeroppervlak van 3700 m² worden mechanische onderdelen en huishoudelijke apparaten gefabriceerd.
Naast de sterke punten die Marokko biedt op het gebied van connectiviteit voor import en export, en de beschikbaarheid van arbeidskrachten, betekent het ook een grote stap in de verdere ontwikkeling van de productie bij Renault Tanger en de groei van PSA in Kenitra.
Guardia Civil vraagt om meer politie aan grenzen Sebta en Melilla
Ryanair heeft slecht nieuws voor Marokkaanse klanten
Marokkaanse ambassade in Bagdad binnenkort weer open
Benkirane hekelt verhoging ambtenarensalarissen
Ontsnappingspoging Marokkaanse passagiers tijdens tussenlanding in Barcelona
Marokko ontvangt eerste partij Sherpa pantservoertuigen
Marokko verliest miljard euro per jaar door smokkel Sebta en Melilla
Nigeria-Marokko gaspijpleiding alternatief voor Europese gasvraag?
Marrakech: toeristen woedend over exorbitante prijzen
Nieuw partnerschap voor Royal Air Maroc
Marokko wil zijn jachthavens ontwikkelen
Renault wil fabriek in Algerije verlaten ten voordele van Tanger
Marokko: alcoholprijzen rijzen de pan uit na Ramadan
Octopus Energy neemt deel aan onderzeese kabelproject Marokko-VK