22 september 2011 - 09:40 - Economie
Renault Tangier is momenteel bezig met de opstart van de fabriek en het testen van werking van haar installaties. De industriële unit zal operationeel zijn in februari en zal, naar verwachting, op termijn de productie van één auto om de twee minuten of 30 auto’s per uur produceren, waarvan 90% is bestemd voor export naar Europa, de Middellandse Zee en Afrika.
"Op dit moment verloopt alles volgens plan. De programma’s volgen het schema zoals gepland. De gebouwen zijn allemaal klaar, behalve de administratieve kant", zegt Jacques Chauvet, voorzitter van de Euromed- regio van de Renaultgroep en beheerder van de site in Tangier, aan de Marokkaanse krant "l’Economiste".
Renault plant de productie van twee types voertuigen in de fabriek in Tangier, een personenwagen en een bestelwagen met een model afgeleid van het platform Dacia, heeft hij gezegd in het kader van het Europese autosalon, van 15 tot 25 september in Frankfurt - Duitsland.
In principe produceert Renault nooit een automodel voor de eerste keer in een nieuwe fabriek die nog niet is ingewerkt, maar de Franse gigant heeft er alle vertrouwen in. Jacques Chauvet stelt in dit opzicht "dat 40% van de lokale integratie in een land, dat zelf niet echt over een eigen auto-industrie beschikt, al een hele prestatie is op zichzelf".
Naar aanleiding van de vestiging van Renault in Tangier, hebben een aantal van de grootste wereldwijde leveranciers zich ook gevestigd in Marokko en er contracten afgesloten met lokale partners met de bedoeling de Franse auto gigant te begeleiden in zijn aanloop.
Tegen 2014 plant Renault 6000 mensen aan te werven. De automaker start deze fabriek op met 2000 mensen, waarvan 25% gerekruteerd uit de regio van Tangier / Tetouan en 75% van andere streken van het land, en voorziet zijn personeelsbestand te verdubbelen tegen eind 2012.
Het uitbreidingseffect veroorzaakt door Renault Tangier zal zeer gunstig zijn. Uiteindelijk zullen zowat 30.000 banen gecreëerd worden in de omgeving van de Franse automobielreus, met inbegrip van de bijkomende leveranciers.
De Renault site, waarvan de bouw startte in 2009, zal de automaker bijna $ 1,1 miljard kosten en zal uitgroeien tot één van de belangrijkste productie-platforms ter wereld.
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Sekstoerisme in Marrakech: AMDH woedend
Marokkaanse militaire uitgaven dalen, Algerijnse uitgaven versnellen
Algerijnse bondscoach Tanzania vecht schorsing na kritiek op Marokko aan
Meisje bijna ontvoerd in Beni Mellal
Dounia Boutazout presenteert nieuw seizoen Lalla Laaroussa
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in