6 april 2012 - 15:10 - Economie
De Marokkaanse callcenter van het Franse telecombedrijf Free is in staking sinds 19 maart. De werknemers eisen betere werkomstandigheden en een salarisverhoging.
De 1700 werknemers van Total Call, Marokkaanse dochteronderneming van Iliad, zelf eigenaar van Free, stellen een belangrijke toename van de werklast aan de kaak. Zij zeggen in erbarmelijke omstandigheden te werken met veel te lage lonen.
Volgens Abderrahmane Seghir, vakbondsvertegenwoordiger van de Marokkaanse Unie van Arbeiders bij Total Call, verslechterde de situatie sterk na de lancering van "Free Mobile" en de komst van 2 miljoen nieuwe abonnees. "Voor ons is Free slachtoffer van haar succes, maar moeten de werknemers daar niet voor opdraaien!"
De vakbond eist een verhoging van 1500 dirham van de huidige salaris (momenteel 4000 dirham), meer transportmogelijkheden voor de werknemers en respect voor de Marokkaanse feestdagen.
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko