Ook rechtbanken Fez boycotten Sidi Ali
Heeft de boycot nu ook invloed op overheidsdiensten in Marokko? Geen enkele fles Sidi Ali wordt namelijk nog aangeboden in de rechtbanken van Fez.
10 mei 2018 - 14:10 - Economie
Het bedrijf "Eaux minérales d’Oulmès", eigenaar van het merk Sidi Ali, heeft een twintigtal dagen na het begin van de boycot tegen zijn producten, besloten in een verklaring te reageren.
De groep stelt dat er tijd werd genomen om naar de verwachtingen van de burgers "en in het bijzonder de trouwe consumenten van Sidi Ali", te luisteren en ze te analyseren.
Volgens het bedrijf geeft de boycot de moeilijkheden weer waarmee Marokkaanse huishoudens worden geconfronteerd vanwege de hoge levenskosten en lage koopkracht. Het bedrijf beweert dat de prijs van water echter sinds 2010 niet is gestegen en dit voor alle producten van het merk Sidi Ali.
Flessen van 1,5 liter water kosten 5 dirham in supermarkten en 5,5 dirhams bij detailhandelaren, aldus het bedrijf, eraan toevoegend dat deze prijzen kunnen veranderen naargelang de verkooppunten. Volgens de wet inzake vrijheid van prijs en concurrentie mogen verkooppunten de verkoopprijs namelijk zelf vaststellen.
De groep legt ook uit dat het op een fles water van 1,5 liter 7% oftewel 40 cent verdient. Het gebruikte water is tevens niet gratis en is onderworpen is aan zeer hoge bedrijfsbelastingen, aldus Eaux minérales d’Oulmès.
Lees meer
Heeft de boycot nu ook invloed op overheidsdiensten in Marokko? Geen enkele fles Sidi Ali wordt namelijk nog aangeboden in de rechtbanken van Fez.
In april steeg de consumentenprijsindex met 0,3% in vergelijking met de maand maart in Marokko. De prijs van voeding steeg gemiddeld met 0,7% en van niet-voedingsproducten met...
De Marokkaanse regering heeft voor het eerst officieel gereageerd op de boycot van enkele grote merken in het land en belooft strenge straffen.
Geen directe prijsdaling maar wel aanbiedingen en kortingen om het vertrouwen van de consumenten terug te winnen. Dat is de methode die Centrale Danone heeft gekozen in een...
Centrale Danone heeft een aanzienlijke daling van zijn omzet in het eerste kwartaal van het jaar aangekondigd. De groep is al weken het doelwit van een boycotcampagne in Marokko.