Zoeken

Ophef in Marokko: café dwingt klant tot extra bestelling

7 september 2025 - 21:20 - Marokko

©

Een Marokkaanse caféklant heeft een rechtszaak aangespannen tegen een café-eigenaar in Mohammedia. De man claimt dat hij vernederd werd toen hij gedwongen werd een tweede drankje te bestellen of te vertrekken. De café-eigenaar verdedigt zijn beleid door te stellen dat dit nodig is om de economische balans te bewaren, terwijl een consumentenrechtenexpert het gedrag van de eigenaar als onwettig bestempelt.

Youssef was met vrienden in een café in Mohammedia toen de ober hem na ongeveer 45 minuten publiekelijk verzocht te vertrekken of een extra drankje te kopen. De café-eigenaar beriep zich op een interne regel die klanten verplicht na een uur, of iets minder, te vertrekken of iets extra te consumeren. Voor Youssef was dit een grote verrassing, aangezien deze voorwaarde nergens was aangegeven. Het stond niet vermeld op het menu, noch was het op een andere manier kenbaar gemaakt. Hij voelt zich hierdoor vernederd en in zijn waardigheid aangetast, en eist nu een schadevergoeding voor de geleden morele schade.

Lees ook: Meer dan 15 minuten in café blijven verboden in Marokko

De café-eigenaar verklaart dat dit beleid noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering. De ruimte in cafés is beperkt en als klanten urenlang met slechts één drankje blijven zitten, blokkeren ze plekken voor nieuwe klanten. Volgens de eigenaar kunnen de dagelijkse kosten, zoals huur, elektriciteit en salarissen, niet gedekt worden als er geen voldoende rotatie is. Dit probleem is vooral acuut tijdens de piekuren, wanneer de vraag naar zitplaatsen hoog is.

Lees ook: Tanger sluit café met te hoge prijzen

De Marokkaanse Federatie voor Consumentenrechten geeft aan dat café-eigenaars het recht hebben om hun service te organiseren. Dit omvat ook het instellen van een maximale verblijfsduur om een stabiel inkomen te garanderen. Maar hij stelt dat het opleggen van onredelijke voorwaarden aan klanten, zoals hen op een vernederende manier dwingen om een tweede drankje te consumeren, onwettig is. Zeker als de winstmarge op het eerste drankje al aanzienlijk is, heeft een café-eigenaar niet het recht zijn klanten op deze wijze te beledigen. De federatie benadrukt dat dergelijke voorwaarden vooraf duidelijk gecommuniceerd moeten worden, wat in dit geval niet is gebeurd.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team