Marokko lanceert volgende week eerste satelliet ruimte in (video)
Marokko stuurt volgende week woensdag zijn allereerste satelliet de ruimte in. De spionagesatelliet kreeg de naam Mohammed VI - A en zal vanuit Kourou in het Franse Guyana...
7 november 2017 - 16:20 - Marokko
Marokko stuurt vandaag, dinsdag 7 november, vanuit Kourou in het Franse Guyana, zijn allereerste satelliet de ruimte in.
De Mohammed VI-A observatiesatelliet is het resultaat van een samenwerking tussen het Frans-Italiaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Thales Alenia Space en de Franse vliegtuigfabrikant Airbus.
Volgens Arianespace zal de satelliet worden gebruikt voor cartografie, regionale ontwikkeling, monitoring van landbouwactiviteiten, observatie van de klimaatverandering en de evolutie van woestijnvorming, de preventie en het beheer van natuurrampen alsook de bewaking van land- en zeegrenzen.
De lancering van de satelliet vanuit Frans-Guyana staat op 7 november om 7:42 uur lokale tijd gepland. Door het uurverschil is het in Marokko dan al woensdag 8 november om 01:42 uur.
Lees meer
Marokko stuurt volgende week woensdag zijn allereerste satelliet de ruimte in. De spionagesatelliet kreeg de naam Mohammed VI - A en zal vanuit Kourou in het Franse Guyana...
De Mohammed VI-B satelliet, tweede Marokkaanse observatiesatelliet, werd deze nacht vanuit Kourou in Guyana de ruimte ingestuurd.
Het is eindelijk zover. Marokko heeft deze nacht zijn eerste observatiesatelliet de ruimte ingestuurd vanuit Kourou in Frans-Guyana.
De lanceringsdatum van de tweede Marokkaanse satelliet, de "Mohammed VI-B", is bekend. De lancering staat op 22 november gepland en gebeurt vanaf de Guyanese basis van Kourou.
Slechts een maand na de lancering van de Mohammed VI-A satelliet bereidt Marokko zich reeds voor om een tweede observatiesatelliet de ruimte in te sturen.