8 december 2019 - 15:49 - Economie
Dankzij de vrijhandelsovereenkomst die in 2006 door Marokko en Turkije werd gesloten, kiezen steeds meer Turkse bedrijven ervoor om franchises in het koninkrijk te openen.
La vie Eco bericht dat vooral Turkse meubelwinkels erg in trek zijn in het koninkrijk, waardoor plaatselijke bedrijven geen andere keuze hebben dan zich naar de export te richten. In Casablanca, Rabat, Tanger en Marrakech hebben Turkse ondernemers de meubelmarkt al enkele jaren in handen.
Volgens Tunç Arkok die een franchise van Yatsan heeft, betekent de opening van nieuwe winkels echter niet systematisch dat een merk goed presteert op de Marokkaanse markt. Yatsan is sinds 2011 in Marokko aanwezig met winkels in Casablanca, Marrakech en Rabat en plant in de komende maanden een opening in Tanger.
De ondernemer vertelde aan het blad dat de Marokkaanse markt vrij moeilijk blijft, met name vanwege de crisis van de afgelopen twee jaar in de vastgoedsector. Volgens hem kan pas een dikke twee jaar na de opening worden gezegd of een winkel winstgevend is. Ook worden soms winkels geopend om het merk meer te laten kennen en niet omdat de reeds bestaande vestigingen winstgevend zijn.
Desondanks blijven Turkse meubelbedrijven beter presteren dan Marokkaanse groepen. "Wat ons op de Marokkaanse markt redt zijn de op maat gemaakte meubels. Zodra de Turken ook deze sector zullen investeren, zullen we verdwijnen.", stelt een Marokkaanse ondernemer. Ook wordt in de sector gepleit voor hogere invoerrechten voor Turkse meubels en een daling van 20% naar 10% van de belasting op Marokkaanse ambachtsproducten.
Marokkaanse huishoudens iets optimistischer over toekomst
Zangeres Leigh-Anne Pinnock schittert tijdens soloreis in Marrakech (foto’s)
Arrestatie na verkrachting in villa Kamerlid in Tanger
Arm maar briljant: het inspirerend verhaal van Mohamed Dari
Marokko wil medische vliegtuigen huren
Marokko tweede leverancier van tomaten aan EU na Nederland
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko