3 november 2024 - 08:00 - Marokko
Marokko heeft de Franse treinbouwer Alstom gekozen voor de levering van hogesnelheidstreinen voor de nieuwe spoorlijn tussen Kenitra en Marrakech. De deal is onderdeel van een reeks grote contracten die de Franse president Emmanuel Macron tijdens zijn recente staatsbezoek aan Rabat heeft binnengehaald, met een totale waarde van naar schatting 10 miljard euro.
Hoewel het contract nog niet officieel is getekend, is Alstom al aangewezen als "voorkeursbieder" om 18 hogesnelheidstreinen van het type Avelia Horizon te leveren aan de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF. Concurrenten van Alstom kunnen nog bezwaar aantekenen tegen deze beslissing. Als er geen bezwaren komen, zullen Alstom en ONCF het contract officieel ondertekenen.
Lees ook: Bezoek Franse president aan Marokko: 10 miljard euro aan overeenkomsten
Marokko hoopt de treinen in gebruik te nemen vóór het WK voetbal van 2030, dat het koninkrijk samen met Spanje en Portugal organiseert. "Het feit dat dit model een dubbeldekker is, heeft de doorslag gegeven in het voordeel van Alstom", aldus een bron bij de ONCF aan Hespress. "De modellen die door CAF, Talgo en Hyundai Rotem werden aangeboden, zijn enkeldekkers."
Alstom bevestigt aan BFMTV dat het bedrijf is geselecteerd als voorkeursbieder, maar kan verder geen commentaar geven omdat de aanbestedingsprocedure nog loopt. "De nieuwe generatie Avelia Horizon-treinen heeft de laagste ’levenscycluskosten per stoel’ op de markt en verbetert de passagierservaring aanzienlijk", aldus Alstom.
Lees ook: Strijd om Marokkaans HSL-project barst los
De waarde van het contract wordt geschat op 750 miljoen tot 1 miljard euro, afhankelijk van de opties die Marokko kiest. Frankrijk zou een deel van dit bedrag kunnen financieren. Frankrijk financierde ook 51% van de bouw van de eerste hogesnelheidslijn in Marokko, tussen Tanger en Casablanca, die in 2018 werd geopend. De verbeterde diplomatieke betrekkingen tussen Frankrijk en Marokko, en de jarenlange aanwezigheid van Alstom in het koninkrijk met twee fabrieken, hebben waarschijnlijk bijgedragen aan de keuze voor de Franse treinbouwer.
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko en Algerije wedijveren ook over militair budget
Douanier in joggingbroek! Marokko kijkt verbaasd
Nador maakt van Kariat Arekmane vakantieparadijs
Cannabisthee? Marokko lanceert commercialisering
Marokko zet AI-camera’s in op scholen