17 november 2018 - 12:00 - Economie
De nieuwe Marokkaanse HSL, eerste in de Maghreb en in Noord-Afrika, heeft een gigantische investering van 23 miljard dirham gevergd.
Om het project te financieren heeft Marokko een beroep gedaan op zijn belangrijkste partners, met name Frankrijk en een aantal Arabische landen.
Frankrijk investeerde 11 miljard dirham in het project, 51% van de totale prijs van de HSL. Dat gebeurde via een lening aan opkomende landen van 625 miljoen euro, 300 miljoen euro van het Franse ontwikkelingsagentschap en een subsidie van 75 miljoen euro.
Arabische landen financierden het project ter hoogte van 400 miljoen euro, waarvan 144 miljoen euro via het Saoedische Ontwikkelingsfonds, 100 miljoen euro van het Koeweitse Fonds voor Arabische Ontwikkeling, 70 miljoen euro van Abu Dhabi en 86 miljoen euro van de Fades.
Marokko zelf investeerde 4,8 miljard dirham in de HSL, terwijl het Hassan II Fonds voor sociale en economische ontwikkeling 1 miljard dirham vrijmaakte voor het project.
De prijs van de Marokkaanse TGV "Al Boraq" blijft de meest goedkope ter wereld met 9 miljoen euro per kilometer tegen bijvoorbeeld 20 miljoen euro per kilometer in Frankrijk.
Conflict Israël-Hamas overschaduwt Joodse feestdagen in Marokko
Scarlett Johansson in Tanger voor bruiloft
Marokko: controverse over prijzen Ryanair zwelt aan
Chaos op concert Marwan Khoury in Casablanca
Verpleger in Marrakech beschuldigd van seksueel misbruik patiënte
Dit zijn de geplande of in aanbouw zijnde snelwegen in Marokko
Marokko: stijging prijs gasfles, wanneer?
Marokko zet belangrijke stap in flexibilisering dirham
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s