17 november 2018 - 12:00 - Economie
©
De nieuwe Marokkaanse HSL, eerste in de Maghreb en in Noord-Afrika, heeft een gigantische investering van 23 miljard dirham gevergd.
Om het project te financieren heeft Marokko een beroep gedaan op zijn belangrijkste partners, met name Frankrijk en een aantal Arabische landen.
Frankrijk investeerde 11 miljard dirham in het project, 51% van de totale prijs van de HSL. Dat gebeurde via een lening aan opkomende landen van 625 miljoen euro, 300 miljoen euro van het Franse ontwikkelingsagentschap en een subsidie van 75 miljoen euro.
Arabische landen financierden het project ter hoogte van 400 miljoen euro, waarvan 144 miljoen euro via het Saoedische Ontwikkelingsfonds, 100 miljoen euro van het Koeweitse Fonds voor Arabische Ontwikkeling, 70 miljoen euro van Abu Dhabi en 86 miljoen euro van de Fades.
Marokko zelf investeerde 4,8 miljard dirham in de HSL, terwijl het Hassan II Fonds voor sociale en economische ontwikkeling 1 miljard dirham vrijmaakte voor het project.
De prijs van de Marokkaanse TGV "Al Boraq" blijft de meest goedkope ter wereld met 9 miljoen euro per kilometer tegen bijvoorbeeld 20 miljoen euro per kilometer in Frankrijk.
Marokkaanse vastgoedsector in diepe crisis
Deal met Brazilië: Marokko koopt KC-390 millennium
Marokko bespreekt visumplicht voor Europeanen
Gezochte crimineel houdt opzichtig huwelijk in Nador
Gendarme gedood door doorrijder in Marokko
Nieuw hitterecord in Marokko: 50°C
Braziliaan domineert supermarkten in Marokko
Stellantis brengt productie succesmodel naar Marokko
Hogere belasting op komst voor grondbezitters in Marokko
Ouezzane krijgt economische zone voor 8000 ambachtslieden
Marokko grootmacht in blauwe bessen geworden
Dirham onder druk door euro, maar reserves groeien gestaag
Ecuador wil rijstoverschot in Marokko dumpen
Investeren in Marokko wordt makkelijker voor diaspora