17 november 2018 - 12:00 - Economie
De nieuwe Marokkaanse HSL, eerste in de Maghreb en in Noord-Afrika, heeft een gigantische investering van 23 miljard dirham gevergd.
Om het project te financieren heeft Marokko een beroep gedaan op zijn belangrijkste partners, met name Frankrijk en een aantal Arabische landen.
Frankrijk investeerde 11 miljard dirham in het project, 51% van de totale prijs van de HSL. Dat gebeurde via een lening aan opkomende landen van 625 miljoen euro, 300 miljoen euro van het Franse ontwikkelingsagentschap en een subsidie van 75 miljoen euro.
Arabische landen financierden het project ter hoogte van 400 miljoen euro, waarvan 144 miljoen euro via het Saoedische Ontwikkelingsfonds, 100 miljoen euro van het Koeweitse Fonds voor Arabische Ontwikkeling, 70 miljoen euro van Abu Dhabi en 86 miljoen euro van de Fades.
Marokko zelf investeerde 4,8 miljard dirham in de HSL, terwijl het Hassan II Fonds voor sociale en economische ontwikkeling 1 miljard dirham vrijmaakte voor het project.
De prijs van de Marokkaanse TGV "Al Boraq" blijft de meest goedkope ter wereld met 9 miljoen euro per kilometer tegen bijvoorbeeld 20 miljoen euro per kilometer in Frankrijk.
Marokko schrapt douanerechten op Turkse importen
Hakim Ziyech weigert miljoenenvoorstellen uit Golf
Marokkaanse en Nederlandse vrouwen sterven door explosie in Spaanse bar
Tetouan sluit vieze fastfoodzaken
Weer vrouw aangerand op straat in Tanger: publieke woede groeit
Vijgcactus in Marokko is onbetaalbare luxe geworden
Marokko schrapt douanerechten op Turkse importen
Marokkaanse auto-industrie onder druk: export daalt
Marokko bereidt grote economische hervorming voor
Turkije wil LNG-terminal leveren voor Nador West Med
Marokko en Oekraïne sluiten deal in Istanbul
Marokko en Turkije sluiten cruciale overeenkomsten
Chinese export domineert handel met Marokko
Marokkaanse belastingdienst boekt flinke winst