17 november 2018 - 12:00 - Economie
De nieuwe Marokkaanse HSL, eerste in de Maghreb en in Noord-Afrika, heeft een gigantische investering van 23 miljard dirham gevergd.
Om het project te financieren heeft Marokko een beroep gedaan op zijn belangrijkste partners, met name Frankrijk en een aantal Arabische landen.
Frankrijk investeerde 11 miljard dirham in het project, 51% van de totale prijs van de HSL. Dat gebeurde via een lening aan opkomende landen van 625 miljoen euro, 300 miljoen euro van het Franse ontwikkelingsagentschap en een subsidie van 75 miljoen euro.
Arabische landen financierden het project ter hoogte van 400 miljoen euro, waarvan 144 miljoen euro via het Saoedische Ontwikkelingsfonds, 100 miljoen euro van het Koeweitse Fonds voor Arabische Ontwikkeling, 70 miljoen euro van Abu Dhabi en 86 miljoen euro van de Fades.
Marokko zelf investeerde 4,8 miljard dirham in de HSL, terwijl het Hassan II Fonds voor sociale en economische ontwikkeling 1 miljard dirham vrijmaakte voor het project.
De prijs van de Marokkaanse TGV "Al Boraq" blijft de meest goedkope ter wereld met 9 miljoen euro per kilometer tegen bijvoorbeeld 20 miljoen euro per kilometer in Frankrijk.
Dieven in Marokko imiteren ’La Casa de papel’
Vrouw valt dood in casino Tanger, parket eist onderzoek
AI voorspelt: "Geen Gouden Bal voor Achraf Hakimi"
Marokko onderzoekt verdacht bedrag van 100 miljoen dirham
Hond veroorzaakt ongeval: gezin sleept Marokkaanse snelwegen voor de rechter
Marokkaanse koopt in Franse onderzeeërs
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko
Marokko krijgt (eindelijk) toegang tot Amerikaanse vismarkt
Marokko blokkeert lading runderen, duizenden dieren vast in haven