17 november 2018 - 12:00 - Economie
De nieuwe Marokkaanse HSL, eerste in de Maghreb en in Noord-Afrika, heeft een gigantische investering van 23 miljard dirham gevergd.
Om het project te financieren heeft Marokko een beroep gedaan op zijn belangrijkste partners, met name Frankrijk en een aantal Arabische landen.
Frankrijk investeerde 11 miljard dirham in het project, 51% van de totale prijs van de HSL. Dat gebeurde via een lening aan opkomende landen van 625 miljoen euro, 300 miljoen euro van het Franse ontwikkelingsagentschap en een subsidie van 75 miljoen euro.
Arabische landen financierden het project ter hoogte van 400 miljoen euro, waarvan 144 miljoen euro via het Saoedische Ontwikkelingsfonds, 100 miljoen euro van het Koeweitse Fonds voor Arabische Ontwikkeling, 70 miljoen euro van Abu Dhabi en 86 miljoen euro van de Fades.
Marokko zelf investeerde 4,8 miljard dirham in de HSL, terwijl het Hassan II Fonds voor sociale en economische ontwikkeling 1 miljard dirham vrijmaakte voor het project.
De prijs van de Marokkaanse TGV "Al Boraq" blijft de meest goedkope ter wereld met 9 miljoen euro per kilometer tegen bijvoorbeeld 20 miljoen euro per kilometer in Frankrijk.
Officieel: PCR-test niet meer verplicht om naar Marokko te reizen
Grote hoeveelheden lithium ontdekt in Marokko
Gratis huisvesting voor families martelaren in Marokko
Guardia Civil vraagt om meer politie aan grenzen Sebta en Melilla
Ryanair heeft slecht nieuws voor Marokkaanse klanten
Marokkaanse ambassade in Bagdad binnenkort weer open
Grote hoeveelheden lithium ontdekt in Marokko
Marokko verliest miljard euro per jaar door smokkel Sebta en Melilla
Nigeria-Marokko gaspijpleiding alternatief voor Europese gasvraag?
Marrakech: toeristen woedend over exorbitante prijzen
Nieuw partnerschap voor Royal Air Maroc
Marokko wil zijn jachthavens ontwikkelen
Renault wil fabriek in Algerije verlaten ten voordele van Tanger
Marokko: alcoholprijzen rijzen de pan uit na Ramadan