Spanje stopt invoer elektriciteit uit Marokko
Spanje heeft de invoer van elektriciteit uit Marokko onder druk van de Europese Unie per direct gestopt.
9 februari 2020 - 15:50 - Economie
De invoer van elektriciteit in Marokko is vorig jaar met 93,5 procent gedaald vergeleken met het jaar 2018, toen het koninkrijk voor 2,3 miljard dirham aan elektriciteit had ingevoerd.
Volgens gegevens van het Marokkaans Wisselkantoor importeerde Marokko vorig jaar voor slechts 149 miljoen dirham aan elektriciteit. Deze daling van de import gaat samen met een sterke stijging van de export van elektriciteit door Marokko.
Spanje is momenteel de belangrijkste klant van Marokkaanse elektriciteit. Volgens Red Electrica de España voerde Spanje voor 1207 GWh aan elektriciteit uit Marokko in in 2019. Dat is maar liefst 670 procent meer dan in 2018, toen de invoer van elektriciteit uit Marokko slechts 180 GWh bereikte.
Deze uitstekende cijfers zijn ook het bewijs dat Marokko zelfvoorzienend is geworden op energiegebied.
Lees meer
Spanje heeft de invoer van elektriciteit uit Marokko onder druk van de Europese Unie per direct gestopt.
Uit een economisch rapport van de Directie Financiën en Externe Financiën (DTFE) van het Ministerie van Financiën, blijkt dat de elektriciteitsproductie in Marokko aan het einde...
Marokko heeft in 2019 ruim 13 miljoen toeristen aangetrokken. Dat is 5,2 procent meer dan in 2018. Een record voor het koninkrijk.
In slechts twee jaar tijd heeft het kabinet van Saadeddine El Othmani maar liefst 2,33 miljard dirham uitgegeven voor het wagenpark van de overheid.
De inspanningen van Marokko voor herbruikbare energieën werden enkele dagen geleden in de Duitse pers geprezen. Het plan van het koninkrijk voor groene energie wordt zelfs als...