Marokko verlengt noodtoestand met drie weken
Marokko heeft maandag besloten om de sanitaire noodtoestand met drie weken te verlengen. Het koninkrijk zit sinds medio maart in lockdown om de coronavirus pandemie te remmen.
13 mei 2020 - 18:00 - Marokko
Ismail Belkhayat, broer van de voormalige minister en zakenman Moncef Belkhayat, heeft maandagnamiddag de Oukacha gevangenis in Casablanca mogen verlaten.
De man was twee weken geleden tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld door de rechtbank van eerste aanleg in Casablanca voor het schenden van de noodtoestand en het beledigen van een politieman.
Volgens plaatselijke bronnen wordt de zaak pas over enkele dagen in beroep behandeld. Waarom de broer van de voormalige minister van Sport en Jeugd werd vrijgelaten, blijft dus onduidelijk.
Ismail Belkhayat was op 31 maart dit jaar tijdens een lockdowncontrole in Casablanca gearresteerd. Hij had geen vergunning om zich te verplaatsen tijdens de noodtoestand en beledigde de agenten alvorens een vluchtpoging te doen.
Lees meer
Marokko heeft maandag besloten om de sanitaire noodtoestand met drie weken te verlengen. Het koninkrijk zit sinds medio maart in lockdown om de coronavirus pandemie te remmen.
Vijf jongeren, waaronder twee meisjes, zijn door de politie in Marrakech gearresteerd na overdag in het openbaar het vasten te hebben verbroken.
Een broer en zijn zus zijn eerder deze week door de rechtbank van eerste aanleg in Inezgane tot 5 en 2 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens incest.
In Marokko zal de noodtoestand waarschijnlijk voor de tweede keer worden verlengd. Reden daarvan is de onstabiele epidemiologische situatie in het koninkrijk en de recente...
Het besluit van de Marokkaanse regering om de sanitaire noodtoestand met drie weken te verlengen, wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. Premier Saadeddine El Othmani...